​Apoteket bidrar till cancerforskning genom rosa försäljning

Idag den 1 oktober börjar Rosa bandet kampanjen där Apoteket ger bidrag vid försäljningen av rosa produkter. Även rosa band finns att köpa på Apoteket. Pengarna för de rosa banden går oavkortat till Cancerfonden och kampen mot bröstcancer.

Varje dag får 20 kvinnor i Sverige bröstcancer och är den vanligaste cancerformen bland kvinnor i Sverige. År 2014 landade bidraget till Cancerfondens Rosa bandet-insamling på sammanlagt 5,9 miljoner kronor. För varje såld rosa produkt skänker Apoteket 20 procent av försäljningssumman.

─ Vi möter kvinnor som drabbats av bröstcancer varje dag på våra apotek. Vi vill bekämpa cancern - därför är varje krona som går till forskningen livsviktig. Vårt mål är att överträffa förra årets bidrag till Cancerfonden genom försäljning av rosa produkter, säger Ann Carlsson, vd i företaget.

De rosa produkterna är bomullsrondeller, Apoliva handkräm, Försvarets hudsalva och en rosa pillerdosa.

Årets rosa band är designat av designgruppen Claesson Koivisto Rune Arkitektkontor. Så här beskriver de årets design: ”En stor cirkel med en liten cirkel mitt i – kanske den äldsta och tydligaste symbolen för liv och kvinnlighet? Ett enkelt mönster och en påminnelse om varför vi måste bekämpa denna sjukdom.”

Rosa plastpåse

En nyhet i år är att Apoteket tagit fram en plastpåse med rosa design. Den kan kunderna köpa för 2 kronor och på så sätt välja att stödja cancerforskningen, istället för att få sina varor i den ordinarie kostnadsfria påsen.

Rosa promenader

Vid sidan om aktiviteterna i butikskedjan kommer Apoteket att medverka vid de lunchpromenader som Cancerfonden anordnar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Cancerfonden vill visa på hur viktig motion är för att förebygga cancer.

• Lunchpromenaden i Stockholm äger rum måndagen den 5 oktober klockan 12. Samling i Kungsträdgården. Apotekets vd Ann Carlsson medverkar.
  • Lunchpromenaden i Göteborg sker onsdagen den 7 oktober klockan 12 med samling på Harry Hjörnes plats. Regionchef Eva Nyqvist medverkar
  • Lunchpromenaden i Malmö blir den torsdagen den 8 klockan 12 med samling på Stortorget. Regionchef Monica Ericsson medverkar.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket 070 – 590 28 93

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.