​Apoteket erbjuder gratis blodsockertest på nio apotek på Världsdiabetesdagen

Apoteket uppmärksammar Världsdiabetesdagen idag den 14 november genom att erbjuda gratis blodsockertest på nio apotek runt om i landet i samarbete med organisationen Diabetes Wellness.

Diabetes är en av de stora folksjukdomarna och världens snabbast växande sjukdom. I Sverige beräknas över 600 000 personer ha diabetes år 2030 om inte utvecklingen bryts. Det finns olika typer av diabetes men det är diabetes typ 2 som ökar mest, där den viktigaste orsaken är levnadsvanor.

– Det är viktigt att hålla koll på blodsockret. Genom att testa blodsockret går det att se om du ligger i riskzonen för diabetes typ 2. Genom att förändra kost- och motionsvanor går det att minska risken för sjukdomen, säger Cecilia Drott, ansvarig för hälsotjänster på Apoteket.

Apoteket erbjuder idag ett gratis blodsockertest på nio apotek runt om i landet. Syftet är att hjälpa människor att tidigt upptäcka om de har förhöjt blodsocker och därmed risk för att utveckla diabetes.

På Världsdiabetesdagen samarbetar Apoteket med organisationen Diabetes Wellness Sverige, som är en insamlingsstiftelse vars syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen samt att sprida kunskap om diabetes till allmänheten. Stiftelsen erbjuder även diabetiker olika typer av stöd och hjälpmedel som kan underlätta vardagen i väntan på ett botemedel.

På följande nio apotek kan du testa dig kl. 10-15 under Världsdiabetesdagen den 14 november:

Apoteket på Klarabergsgatan 64, Stockholm
Apoteket i Västerhaninge Centrum
Apoteket vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge
Apoteket i Kista galleri
Apoteket på Korsvägen, Göteborg
Apoteket på Backaplan, Göteborg
Apoteket på Eskilsgatan 5, Ljungby
Apoteket på Uddmansgatan 7, Piteå
Apoteket på Holmgatan 26, Falun

Apoteket erbjuder tjänsten Blodsockerkollen även andra tider och dagar på utvalda apotek. Du kan läsa mer om tjänsten, tillgänglighet och kostnad på apoteket.se.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.