​Apoteket har branschens grönaste varumärke

Sveriges befolkning anser att Apoteket har branschen grönaste varumärke, visar en undersökning som varumärkesbyrån Differ idag presenterar. Apoteket ligger på femte plats totalt bland de 87 varumärken som undersökts, och har ökat sina värden jämfört med förra året.

Apoteket kniper förstaplatsen i apoteksbranschen, med ett snittvärde på 4,7. Samtliga aktörer inom apoteksbranschen tar ett steg uppåt när respondenterna får värdera hur miljövänliga de är. Det är tydligt att konsumenterna har ett starkt förtroende för apotek som kategori.

– Det är inspirerande att vårt långsiktiga kvalitetsarbete ger positiv effekt. Hållbarhetsfrågorna är centrala i vårt arbete och vi är glada att människor värdesätter det, säger Anders Rynnel, varumärkesstrateg på Apoteket.

Hur ser konsumenterna på miljöfrågan?

Årets undersökning visar att miljöfrågan fortsatt är viktig för människors köpbeslut. Intresset ökar i de branscher där det tidigare varit svalare; apotek, snabbmat, resor och transport. Tre av fyra svenskar säger sig ibland, ofta eller alltid göra aktiva hållbara val.

Om undersökningen

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av varumärkesbyrån Differ. Målsättningen är att följa människors syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag i utvalda branscher. Undersökningen har besvarats av över 1000 respondenter i åldrarna 15 till 74 år. Datainsamlingen gjordes under december 2014. Det är sjätte gången som undersökningen genomförs.

Undersökningen finns i sin helhet på differ.se.

Anders Rynnel, Varumärkesstrateg, Apoteket 070 – 894 1300

• apotekets verksamhet

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.