Apoteket ökar omsättningen för första kvartalet 2009

Apoteket uppvisar åter ett stabilt resultat. Under perioden januari - mars 2009 ökade nettoomsättningen jämfört med motsvarande period föregående år med 2,8 procent till 10 610 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade med 21 miljoner kronor till 189 miljoner kronor. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 18,8 (14,2) procent.

• Nettoomsättningen uppgick till 10 610 (10 324) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 189 (210) miljoner kronor.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 142 (155) miljoner kronor.
  • Den 20 februari överlämnade Regeringen propositionen om en omreglerad apoteksmarknad till Riksdagen.
  • Den 27 mars överlämnade Regeringen remissen om handeln med receptfria läkemedel till Lagrådet.
  • Apoteket når på nytt en topposition i Nordic Brand Academys årliga Anseendebarometer.

- Den ökade omsättningen utgjordes framför allt av ökad försäljning av egenvårdsprodukter, då främst hälsoprodukter. Detta är speciellt glädjande då detaljhandeln i övrigt uppvisar en svagare efterfrågan, säger Marianne Dicander Alexandersson, tillförordnad vd på Apoteket AB.

Att rörelseresultatet är något lägre än förra året beror i huvudsak på kostnader kopplade till dotterbolaget Apotekens Service AB som ska tillhandahålla infrastruktur åt olika apoteksaktörer på den omreglerade apoteksmarknaden.

- Inom kort kommer nu viktiga besked om hur den framtida apoteksmarknaden ska utformas, vilket innebär att vi slutligt kan formera oss inför framtiden. Under senare tid har vi genomgått stora omställningar och mycket återstår ännu. Fram tills att de nya aktörerna är på plats fortsätter vi dock att ta fullt ansvar för och säkra en god läkemedelsförsörjning i Sverige. Samtidigt bidrar i till att skapa goda förutsättningar för övriga aktörer på marknaden, och vi arbetar för att bli kundernas första val även i framtiden, säger Marianne Dicander Alexandersson.

Presskontakter:
Marianne Dicander Alexandersson, tillförordnad vd Apoteket AB, 010-447 50 11
Per Matses, CFO Apoteket AB, 010-447 52 01
Elisabet Linge Bergman, presschef Apoteket AB, 010-447 51 95, 0767-66 11 95

Apoteket arbetar för ett liv i hälsa. Vi förser Sveriges befolkning med läkemedel och erbjuder rådgivning samt andra hälsobefrämjande produkter och tjänster. Vi tillhandahåller också läkemedel och tjänster till vården och omsorgssektorn. Apoteket har cirka 100 miljoner kundbesök varje år, 11 000 medarbetare, drygt 900 apotek, samt erbjuder e-handel och har produktion av specialläkemedel och dosförpackade läkemedel.