Apoteket öppnar avdelning på Nordiska Kompaniet i Stockholm

Tisdagen den 21 september klockan 12 inviger Apoteket en avdelning på Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm. Det är första gången Apoteket etablerar en integrerad ”shop-in-shop” inne på ett varuhus.

– Det är mycket spännande vara det första apoteket på kända NK, säger Lena Markling-Bäckström, apotekschef för NK-apoteket. Varuhuset har en mycket lojal kundkrets och en undersökning visar att kunderna efterfrågade ett apotek från vår butikskedja. Vi är nu glada att kunna välkomna kunderna till vår moderna avdelning med service i världsklass!

På det nya apoteket kommer kunderna att hitta ett stort utbud av receptfria läkemedel och hälsoprodukter, inklusive Apotekets egen populära produktserie med varumärket Apoliva. Receptkunderna erbjuds service i tre så kallade receptkanaler – två för alla som vill ha snabb service och en tredje där den som vill kan få sitta ner och få mer råd och hjälp. Det nya apoteket kommer också att erbjuda Apotekets Hälsokoll – en ny tjänst som ska öka människors möjligheter att undvika framtida hjärt-kärlproblem.

– Vi ska behålla vår position som marknadsledare och fortsätta utöka vårt sortiment av noga utvalda kvalitetsprodukter. Apoteket kommer att lansera flera nya produktserier under hösten, som till exempel en ny produktlinje med receptfria läkemedel. Och som Sveriges ledande apoteksaktör känner vi en fortsatt stor efterfrågan från fastighetsägare som vill etablera nya apotek i affärslägen eller andra kommersiella lägen, säger Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall.

Apoteket i varuhuset är beläget på NK:s nedre plan, intill NK:s disk för information och service. Inredningen är delvis anpassad till NK:s design, och NK:s kundkort, NK Nyckeln, kommer att gälla vid inköp av icke receptbelagda varor. Öppettiderna är desamma som för resten av varuhuset: vardagar 10-20, lördagar 10-18 och söndagar 12-17.

För ytterligare information kontakta:
Lena Markling-Bäckström, apotekschef, 08-762 8989
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 070-590 2893

Övriga apotek i Apoteket AB i Stockholms city och Norrmalm:

• Apoteket C W Scheele, Klarabergsgatan 64 (öppet dygnet runt)
  • Apoteket Sergel, Sergelgången 14
  • Apoteket, PK-huset, Hamngatan 10-14
  • Apoteket, Kungsgatan 51
  • Apoteket Ugglan, Drottninggatan 59
  • Apoteket Svanen, Kungsgatan 15

• Stockholm

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.