Apoteket på DN debatt

I dag (17/10) publicerar DN en debattartikel undertecknad av Apotekets vd Ann Carlsson. Artikeln lyfter frågeställningar kring läkemedelsanvändning och läkemedelsslarv i Sverige som gör att onödiga samhällskostnader minskar tillgängligheten till läkemedel.

– Bara inom vården uppskattas kostnader relaterade till felaktig läkemedelsanvändning uppgå till ca 2,5 miljarder per år enligt. Denna situation utgör ett stort hot mot både den enskildes hälsa och mot den gemensamt finansierade vården, säger Ann Carlsson, vd, Apoteket.

I artikeln lyfter Ann Carlsson fyra områden där Apoteket framgent kommer att visa ett ännu större engagemang. Områden som Apotekets vd pekar på är läkemedelsbehandling, läkemedelsspill, användandet av begreppet läkemedel samt utsläpp av läkemedel.

• Äldre patienter får läkemedel som inte passar med varandra vilket kan leda till ödesdigra konsekvenser. Det finns också ett stort glapp mellan den landstingsdrivna vården och den kommunala omsorgen när det gäller läkemedelsbehandling. En av anledningarna är att de verkliga läkemedelsexperterna, nämligen farmaceuterna, i dag inte är en naturlig del i läkemedelsbehandlingen.
  • Apoteken samlar årligen in tonvis med läkemedel som inte kommit till användning. Därtill kommer ett ännu större mörkertal av läkemedel som inte används, utan bara kastas. Detta är läkemedelsslarv som både ger miljöskador i sjöar och hav och som innebär att stora ekonomiska resurser går till spillo. Dessa resurser skulle istället kunna användas till att finansiera nya och dyra skräddarsydda preparat för att behandla vissa sjukdomar på individnivå.
  • Det frikostiga användandet av begreppet läkemedel. På marknaden finns aktörer som gör anspråk på att sälja ”läkemedel” trots att det saknas vetenskapligt stöd för att dessa ”läkemedel” har effekt.
  • Utsläppen av läkemedel i samband med tillverkning, t ex i Indien. Svenska myndigheter väger idag inte in hållbarhetsaspekter när de fattar beslut om vilka läkemedel som får ingå i förmånen och som ska säljas på svenska apotek.

– Vi vill och kommer att bli ännu tydligare i vårt engagemang i frågorna. Apoteket har staten som ägare och har längst erfarenhet av alla på marknaden. Att vi tar ställning och är aktiva, det är något som förväntas av oss, säger Eva Fernvall, chef för samhällskontakter på Apoteket.

Artikeln finns att läsa på DN.se

För mer information:
Freja Annamatz, pressansvarig, Apoteket,
Apotekets pressjour,010-447 52 00

• hälsa
  • apotekets verksamhet
  • styrelse & ledning
  • läkemedel & produkter

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, långa historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.