Apoteket planerar ny lösning för distanshandeln i samarbete med Tamro

Apoteket har tagit beslut om att flytta logistiklösningen av distanshandeln för e-handel och telefoni till Tamro. Tillsammans med Tamro kan vi utveckla erbjudanden som ger våra kunder fördelar i alla kanaler. Vi kan ytterligare förstärka våra leveranslösningar i såväl öppen- som slutenvård. Beslutet innebär att Apotekets distansapotek i Hässleholm och Falun avvecklas fram till juni 2018.

– Vi vill kunna öka tillgängligheten till läkemedel i alla kanaler samt utveckla nya och effektiva lösningar för alla våra kunder. Den lösning vi nu skapar i samarbete med Tamro gör att vi får tillgång till den senaste tekniken för logistik och lager och större möjligheter att utveckla våra erbjudanden till både privatkunder och vårdkunder, säger Olle Carls, logistikdirektör på Apoteket.

Apoteket har redan idag logistiksamarbete med Tamro för bland annat distribution av läkemedel och egenvårdsprodukter till våra apotek. Den nya lösningen där Tamro blir en partner även för distanshandeln ger samordningsvinster och möjlighet till nya effektiva leveranssätt för e-handel, apotek och även för vårdkunder.

Lösningen med Tamro innebär att verksamheterna vid Apotekets distansapotek i Hässleholm och Falun kommer att avvecklas fram till juni 2018. I Hässleholm berörs 57 medarbetare och i Falun 45 medarbetare. Fackliga förhandlingar kommer att inledas under våren.

– Våra medarbetare i Hässleholm och Falun gör ett mycket bra arbete med att hantera ett stort antal leveranser till kunder inom vård, e-handel och telefoni. Men för att säkra konkurrenskraft och utvecklingsmöjligheter framåt behöver vi en annan typ av lösning och det kan vi få i samarbetet med Tamro, säger Olle Carls.

För mer information :
Freja Annamatz, pressansvarig,
Apoteket, pressjour 010-447 52 00

Olle Carls, logistikdirektör, Apoteket

• apotekets verksamhet

• Skåne

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, långa historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.