Apoteket positivt till TLV:s förslag om ny handelsmarginal

Apoteket ser positivt på Tandvårds- och läkemedelsförmånsnämndens (TLV) förslag till höjd handelsmarginal för apoteken, som presenterades i dag, torsdag. Förslaget innebär bland annat att apoteken får en extra ersättning på 10 kr för varje förpackning som expedieras inom utbytesgrupper som innehåller generika. Det innebär att handelsmarginalen ökar med cirka 460 miljoner kronor per år, vilket motsvarar en ökning från 16,4 procent till 18 procent.

- Det är bra att det på detta sätt skapas en möjlighet för apoteken att finansiera ökad tillgänglighet på den nya apoteksmarknaden, säger Apotekets vd och koncernchef Stefan Carlsson.

TLV räknar med att kunna minska läkemedelskostnaderna med 550-650 miljoner kronor, vilket ska finansiera den ökade handelsmarginalen. Besparingarna ska bland annat ske genom att apoteken stimuleras till att i större utsträckning sälja det läkemedelskopia som ligger lägst i pris i sin grupp, samt att TLV vill pressa priset från läkemedelstillverkarna på de originalläkemedel vars patent har gått ut.

- De föreslagna förändringarna är logiska, och det är naturligt att den höjda handelsmarginalen sker inom generikagruppen. Förändringarna som sker innebär att vissa läkemedel för kunden blir dyrare, max 10 kr, och att vissa blir billigare. Sammantaget innebär det inte att prisnivån kommer att öka.

- Vi kommer nu att närmare studera TLV:s förslag och analysera hur det kommer att påverka vår verksamhet, säger Stefan Carlsson.

Presskontakter:
Bo Gunnarsson, ledningsstaben Apoteket AB, 010-447 52 71
Lars Rönnbäck, chef Läkemedelsenheten Apoteket AB, 010-447 52 43
Elisabet Linge Bergman, presschef Apoteket AB, 010-447 51 95, 0767-66 11 95

Apoteket arbetar för ett liv i hälsa. Vi förser Sveriges befolkning med läkemedel och erbjuder rådgivning samt andra hälsobefrämjande produkter och tjänster. Vi tillhandahåller också läkemedel och tjänster till vården och omsorgssektorn. Apoteket har cirka 100 miljoner kundbesök varje år, 11 000 medarbetare, drygt 900 apotek, samt erbjuder e-handel och har produktion av specialläkemedel och dosförpackade läkemedel.

• läkemedel & produkter