Apoteket publicerar års- och hållbarhetsredovisning 2016

Idag publiceras Apotekets års- och hållbarhetsredovisning 2016 på apoteket.se. Redovisningen presenterar året som gått utifrån Apotekets affärsmodell för ett liv i hälsa och beskriver hur företaget bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling i samhället.

– Års- och hållbarhetsredovisningen sammanfattar hur vi arbetar för att bidra till en hållbar utveckling i samhället. Våra medarbetare gör verkligen skillnad för många människor varje dag, säger Anna Rogmark chef för Hållbarhet & Juridik på Apoteket.

Hållbarhet integrerat i Apotekets verksamhet

Års- och hållbarhetsredovisningen består av tre delar. Först en inledande presentation av företaget och om hur Apoteket arbetar för att nå våra lång- och kortsiktiga mål samt utfallet för 2016. Efter den följer den legala årsredovisningen och en mer detaljerad presentation av principerna för hållbarhetsredovisningen.

I redovisningen finns även intervjuer med interna och externa intressenter. För fjärde året redovisar Apoteket enligt redovisningsstandarden GRI, version G4 Core.

Sammanfattning av år 2016 (utfall 2015 inom parentes)

• Nettoomsättningen ökade till 20 325 (19 599) miljoner kronor.
• Rörelseresultatet uppgick till 687 (469) miljoner kronor och rörelsemarginalen förbättrades till 3,4 (2,4) procent.
• Resultatet efter skatt uppgick till 637 (458) miljoner kronor.
• Apoteket etablerade 13 nya apotek, förvärvade åtta, sålde fyra och moderniserade 45 apotek.
• Apoteket vann upphandling om läkemedelsleveranser och tillverkning av specialläkemedel till Region Gävleborg.
• Styrelsen föreslår utdelning om 300 (1 100) miljoner kronor.

På apoteket.se och i tryckt format

Redovisningen publiceras på apoteket.se/Finansiell information och är optimerad för att läsas på datorskärm eller surfplatta. Den kommer även att tryckas, men endast i en liten upplaga av miljöskäl. Delar av innehållet översätts till engelska.

Kontaktpersoner

Carl Tersmeden, tf CFO, för frågor om Apotekets finansiella resultat, 010-447 5503.
Anna Rogmark, chef Hållbarhet och Juridik, för frågor om Apotekets hållbarhetsarbete, 010-447 5261.
Jeanette Persson, projektledare års- och hållbarhetsredovisning, för synpunkter på själva produkten eller om du önskar en tryckt version, 010-447 5306.
Apotekets pressjour 010-447 5200.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, långa historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.