Apoteket och Bris samarbetar

Lagom till skolstarten inleder Apoteket ett samarbete med organisationen Bris, Barnens rätt i samhället. Första aktiviteten tillsammans är en insamlingsaktivitet där Apoteket ger bidrag vid försäljningen av några utvalda produkter och säljer ett smycke till förmån för Bris.

Mobbning, självskadebeteende, oro över missbrukande föräldrar. Många barn i Sverige far illa, och behöver någon vuxen som lyssnar. Bris har mer än 40 års erfarenhet av kontakt med barn och unga via Bris telefon 116 111, via mejl och chatt på organisationens webbplats bris.se. Barnen som kontaktar Bris får tala med en erfaren kurator.

För Apoteket är Bris en ny samarbetspartner.

– Varje dag möter vi många barn och unga på våra apotek. Vi vet hur viktigt det är med en tillitsfull och trygg relation till vuxna under uppväxten, men att den inte är självklart för alla. Bris gör här ett mycket viktigt arbete som vi vill bidra till genom vårt samarbete. Tillsammans med Bris vill vi bidra till bättre hälsa hos barn och ungdomar i Sverige säger Ann Carlsson, vd på Apoteket.

– Bris har funnits länge i Sverige och för många står vi för professionalism, värme och hopp, vi finns för barn och unga som behöver en vuxen att prata med. Det känns därför väldigt roligt att vi nu påbörjat ett samarbete med Apoteket som står för liknande värden. Många föräldrar och unga passerar Apoteket ofta och för oss är det en trovärdig och viktig plats att finns på, där vi når ut till många, säger Kattis Ahlström, generalsekreterare på Bris.

– Vi har bland annat tagit fram en berlock i form av en fjäril som kommer att finnas i Apotekets butiker och på apoteket.se till priset av 48 kronor med start vecka 33 och fem veckor framöver. Vi har valt fjärilen som form eftersom den är en mycket gammal symbol för själen men även för livet – och för Bris är fjärilen även en symbol för hopp, vilket vi dagligen arbetar med att förmedla till alla de barn och unga som kontaktar oss, fortsätter hon.

Carina Backhans, Kampanjansvarig i Apoteket 010 - 447 50 45

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket 070 - 590 28 93

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.