Apoteket ställer tuffare krav på leverantörer

”Uppförandekoden ska vara en viktig del i våra leverantörsavtal”

Apoteket AB har under lång tid arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor. Nu tar Apoteket ett ökat ansvar för de produkter företaget säljer och påbörjar granskning av hur leverantörer arbetar för att uppfylla kraven på miljö och socialt ansvar.

– Det känns bra att vi nu tar ett ännu större ansvar för produkterna, vilket är nödvändigt för att behålla och stärka vår position som ledande i branschen inom hållbar utveckling, säger Ulrika Eriksson, direktör för Marknad & Sortiment.

Apoteket vill att kunderna ska känna sig trygga med att de varor som finns på apoteken är noga granskade och utvalda. Granskningen omfattar sedan tidigare funktion, kvalitet och miljö, och nu även socialt ansvar. Genom en uppförandekod för leverantörer vill Apoteket försäkra sig om att
de mänskliga rättigheterna respekteras för alla de människor vars arbete bidrar till verksamheten.

Koden bygger på Global Compacts tio principer och ingår som en del i avtalet med alla nya leverantörer. När leverantörerna accepterar koden åtar de sig att arbeta proaktivt för att möta kraven inom sin verksamhet och i sin leverantörskedja.

Apoteket har under året arbetat för att integrera uppförandekoden i alla leverantörsavtal. Hittills har 8 av 10 leverantörer av handelsvaror – det vill säga hud- och tandvårdsprodukter och andra varor som inte är läkemedel – skrivit under. Målet är att alla leverantörer av handelsvaror ska ha accepterat koden inom ett par år. Apotekets ambition är att få till stånd ett långsiktigt samarbete med leverantörerna kring dessa frågor.

– Vi är stolta över att ha kommit så här långt, men vi har fortsatt högre ambitioner. Det innebär att vi nu begär att vissa leverantörer ska förstärka sina egna kontroller. Vi kommer också att göra fler oannonserade besök för att granska våra leverantörer på plats, säger Ulrika Eriksson.

Apotekets kunder har fortsatt mycket högt förtroende för företaget. Det visar inte minst en helt färsk undersökning i Apotekets kundpanel där drygt 3 000 kunder ingår.

– Undersökningen visar att våra kunder anser att det är mycket angeläget att vi som företag granskar sociala och miljömässiga förhållanden hos våra leverantörer. Det stärker oss i vår uppfattning att uppförandekoden ska vara en viktig del i våra leverantörsavtal, säger Ulrika Eriksson.

För ytterligare information kontakta:
Ulrika Eriksson, direktör Marknad & Sortiment Apoteket AB, 010-447 51 85
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.