Apoteket tar tillbaka efterfakturering av Apodoskunder

Apoteket har beslutat att dra tillbaka den efterfakturering som gjorts till drygt 14 000 Apodoskunder.

– Vi har lyssnat på kritiken från kunder och andra. Vi borde redan från början tagit ansvar för det problem som vi själva skapat och vi ber våra kunder om ursäkt, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Kunder som berörs kommer att få information inom de närmaste dagarna.

Bakgrund:

Vid ett byte av IT-system för Apodos i maj 2015 inträffade en felprogrammering. Det har gjort att systemet dragit av en summa av slutpriset som inte skulle dras av. Felprogrammeringen uppdagades i mars 2016 och gäller läkemedel utanför läkemedelsförmånen och endast vissa läkemedel. Kunder som på grund av felprogrammeringen tidigare betalat för lite har fått en efterfakturering på den ordinarie faktura som skickats ut i slutet av april och början av maj.

För mer information:

Apotekets pressjour 010-447 52 00

• apotekets verksamhet

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, långa historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.