Apoteket utökar självtestsortimentet

Apoteket utökar sitt sortiment av självtester. Nya tester under november och december är ett kolesteroltest och ett för blod i avföringen. Redan i augusti började Apoteket sälja ett blodsockertest. I planerna för 2005 finns ett urinvägsinfektionstest och allergitester. Apoteket säljer kvalitetssäkrade självtester så att kunderna själv kan gör en första test för vissa symtom eller åkommor. Alla tester på Apoteket är CE-märkta (uppfyller kraven i det s.k. in vitro diagnostiska direktivet) och kontrollerade av Apotekets laboratorium. Innan försäljning startar sker samråd med representanter för vården. Apotekets medarbetare får utbildning om de nya testerna och kan alltid ge kunderna råd och vägledning om användning, tolkning av resultat, fortsatta åtgärder etc. - Självtester finns idag på många marknader, bl a i USA och Europa. Allt fler människor även i Sverige vill ha möjlighet att kontrollera sin hälsa själva. Möjligheten att med hjälp av självtester i ett tidigt skede upptäcka sjukdomar är en av fördelarna. Apoteket kontrollerar också att testerna är säkra och lätta att använda, säger Lars Rönnbäck tf chef Läkemedelsenheten, på Apoteket. Sedan tidigare säljer Apoteket tester för graviditet, ägglossning, diabetes och urinvägsinfektioner. Även blodtrycksmätare, blodsockermätare och febertermometrar är testprodukter på Apoteket. Självtester har varit omdebatterade inom vården både internationellt och i Sverige. Enligt en litteraturstudie gjord av Apoteket i samarbete med IHE, Institutet för Hälsoekonomi, är vården mest positiva till tester kring redan diagnosticerade sjukdomar (t ex diabetestester), men kritiska mot tester för mycket allvarliga sjukdomar eller sjukdomar som är smittosamma. - Apoteket kommer inte att börja sälja tester för sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen eller andra tester som kan visa på mycket allvarliga sjukdomar om inte det sker i överenskommelse med ansvariga inom vården på dessa områden, säger Lars Rönnbäck. Mer information finns på www.apoteket.se. Presskontakter Lars Rönnbäck, tf chef Läkemedelsenheten, 08-466 19 43, 070-569 23 94 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Ytterligare information om CE-märkta in vitro diagnostiska tester kan lämnas av Jan Reuterby eller Lars Johansson, Läkemedelsverket, Uppsala tel. 018-17 46 00. Apoteket AB har ensamrätt på försäljning av läkemedel till allmänheten och skall svara för en trygg och säker läkemedelsdistribution och läkemedelsanvändning. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket är helägt av staten. Folkhälsoarbete i bred bemärkelse är allt viktigare för Apoteket, vilket bland annat märks med Hälsotorg, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv. Allt i ett nära samarbete med vården.