Apotekets delårsrapport januari-september 2016: Ökad försäljning och förbättrat resultat

Under tredje kvartalet ökade Apotekets nettoomsättning med 4,0 procent och uppgick till 4 902 miljoner kronor. För perioden januari-september uppgick nettoomsättningen sammanlagt till 15 075 miljoner kronor, en ökning med 3,3 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Rörelseresultatet för januari-september ökade till 528 (428) miljoner kronor och rörelsemarginalen ökade till 3,5 (2,9) procent.

Försäljningen har ökat såväl via Apotekets butiker som via e-handeln samt av dosförpackade läkemedel.

– Den positiva försäljningsutvecklingen tillsammans med ett konsekvent arbete med att höja kostnadseffektiviteten har resulterat i högre resultat och marginaler. Vår bedömning är att vi under året kommer att nå målet på 3 procents rörelsemarginal, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Fler fräscha butiker och ny hälsotjänst
Under tredje kvartalet har Apoteket fortsatt att förnya butiksnätet genom att etablera nytt men framför allt genom att bygga om flera av Apotekets befintliga apotek. I slutet av september lanserade Apoteket även en ny hälsotjänst i form av vaccinationer på utvalda apotek.

– Det är glädjande att se att våra ansträngningar ger resultat och att allt fler kunder väljer oss för sina apotekbesök. Jag vill tacka alla medarbetare för att de varje dag gör det enklare för våra kunder att må bra, avslutar Ann Carlsson.

Sammanfattning av tredje kvartalet 2016
(tredje kvartalet 2015 inom parentes)

• Nettoomsättningen uppgick till 4 902 (4 714) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 201 (180) miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 4,1 (3,8) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 181 (156) miljoner kronor.
  • Apoteket vann upphandling om läkemedelsleveranser och tillverkning av specialläkemedel till Gävleborgs läns landsting.
  • Apoteket började erbjuda vaccinationer på utvalda apotek i samarbete med Adxto Care.

Sammanfattning av januari-september 2016
(januari-september 2015 inom parentes)

• Nettoomsättningen ökade till 15 075 (14 600) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 528 (428) miljoner kronor och rörelsemarginalen förbättrades till 3,5 (2,9) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 487 (378) miljoner kronor.
  • Aktieutdelningen uppgick till 1 100 (158) miljoner kronor.
  • Apoteket genomförde affär med Apotek Hjärtat som innebar att Apoteket övertog åtta apotek och överlämnade fyra apotek.
  • Apoteket etablerade sex nya apotek.

Carl Tersmeden, tf CFO i Apoteket 010 - 447 55 03
Ann Carlsson, vd i Apoteket 010 - 447 57 57

• finansiell information
  • styrelse & ledning
  • apotekets verksamhet

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, långa historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.