Apotekets kvartalsrapport juli-september 2019: Hög takt i förändringsarbetet

Apotekets försäljning ökar såväl i butik som i e-handeln och bolagets totala omsättning ökade med knappt 2 procent och uppgick under kvartalet till 4913 miljoner kronor. Resultatet ökade till 165 Mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,4 procent.

Apoteket lägger stor energi på att utveckla ett attraktivt e-handelserbjudande. Under kvartalet har expressleveranser lanserats i Stockholm och Malmö med framgångsrikt resultat. Nu följer utrullning i ytterligare fyra städer: Göteborg, Uppsala, Umeå och Östersund. Apoteket anstränger sig för utveckla en hållbar e-handel och använder såväl cykelbud som elbilar. Målet är att köra helt fossil- och emissionsfritt inom Stockholm innerstad redan vid årsskiftet.

I september lanserades Apoteket DosPac som riktar sig till Sveriges stora kronikergrupper. Tjänsten levererar läkemedel i färdigpackade dospåsar märkta med tidpunkt för intag. Kunden slipper arbetet med att stoppa tabletter i dosetten och risken för att det blir fel. Miljontals svenskar äter ett eller flera läkemedel varje dag. Med Apoteket DosPac ger Apoteket kunden en smidig service och ett stöd i sin behandling med ökad följsamhet till ordinationen som följd. Efterfrågan har så här långt varit över förväntan. Andra tjänster som har haft stor efterfrågan är receptförnyelser och vaccinationer, som nu även innefattar mässling, påssjuka och röda hund.

Moderniseringen av apoteksnätet fortsätter. De nya gränshandelsapoteken i Töcksfors och Nordby visar redan goda resultat. Vi känner oss stärkta i vår uppfattning om vikten av att differentiera våra erbjudanden utifrån lokala kundbehov. Under kvartalet har vi även öppnat apotek i Limhamn i Malmö och i Nordstan i Göteborg.

Strukturomvandlingen inom handeln fortsätter till följd av ökad e-handel. Utöver det pressar en vikande konjunktur och en svag krona ytterligare. Det ställer krav på effektivare arbetssätt och nya affärsmodeller. Apoteket påbörjar nu en översyn av företagets organisation och kostnadsstruktur för att möjliggöra fortsatta satsningar på nya tjänster och attraktiva kunderbjudanden i alla kanaler.

Sammanfattning av juli-september 2019
(tredje kvartalet 2018 inom parentes)

• Nettoomsättningen uppgick till 4 913 (4 824) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 169 (148) miljoner kronor och rörelsemarginalen till 3,4 (3,1) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 136 (133) miljoner kronor.
  • Apoteket öppnade tre nya apotek och hade vid kvartalets utgång 396 apotek

• Ekonomi, finans

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.