Apotekets ledning besöker Dalarna

Ledningen för Apoteket AB gör en landstingsturné just nu. På torsdag, den 27 april, kommer marknadsdirektör Eva Fernvall och Annema Paus, chef affärsområde avtal, att besöka Apoteket Shop i Falun och ni är varmt välkomna att träffa dem för en intervju mellan klockan 13.30-14.00. Idag är Apoteket inne i en kraftfull förändringsprocess med många nya apotek, utökade öppettider, hälsocoacher, vårdotek, ett närmare samarbete med vården med mera. Våren 2005 kom EG-domstolens utlåtande som innebar att Apotekets handelsmonopol får vara kvar. I februari kom en enmansutredning som föreslog att nikotinläkemedel ska få säljas i handeln och debatten fortsätter. – Apoteket befinner sig i en mycket förändlig och spännande omvärld där kundernas behov styr oss. Vi arbetar nu kraftfullt för att höja vår service till våra kunder både när det gäller antalet nya apotek, utökade öppettider men också tjänster kring hälsa, säger Eva Fernvall. Apoteket Shop ligger centralt i Falun på Holmgatan 26. Det är nyöppnat och invigdes den 24 februari i år. I hela landet finns 17 Apoteket shop och fram till och med 2008 kommer Apoteket att öppna ytterligare 43 nya Apoteket shop. Apoteket shop säljer endast receptfria produkter och läkemedel, så ska man hämta ut recept får man istället besöka ett ordinarie apotek. Presskontakter Eva Fernvall, marknadsdirektör Apoteket AB, 08-466 10 74, 070-590 28 93 Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentoberoende, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Vårdotek, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.

• Dalarna