Apotekets rapport tredje kvartalet 2011 Fortsatt utveckling av nya kunderbjudanden och i nytt IT-stöd

Företagets rörelseresultat uppgick till 256 (212) miljoner kronor och nettoomsättningen till 17 342 (18 102) miljoner kronor för perioden januari till september 2011.

– Våra kunder ska finna vad de behöver hos oss. Därför är det viktigt att vi kan erbjuda rätt medicin och rådgivning varje dag, säger vd och koncernchef Ann Carlsson.

– I en allt hårdare konkurrens på apoteksmarknaden arbetar vi löpande med åtgärder för att bredda intäktsbasen och sänka kostnader. Vi utvecklar nya erbjudanden och fortsätter att investera i
IT-stöd.

Sammanfattning av tredje kvartalet 2011:

• Nettoomsättningen uppgick till 5 612 (5 776) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 210 (58) miljoner kronor.
  • Resultat efter skatt uppgick till 215 (97) miljoner kronor.
  • Ny anläggning har öppnats i Malmö som ska försörja sju sjukhus i Skåne med läkemedel.
  • Beslut har tagits att avveckla dosapoteket i Borås första kvartalet 2012.
    Verksamheterna i Borås och Göteborg koncentreras till Göteborg.

Kvartalsrapporten går även att läsa och ladda ner på apoteket.se eller på Apotekets pressrum på Mynewsdesk.

För ytterligare information kontakta:

Ann Carlsson, VD och koncernchef, 010-447 57 57

Jan Johansson, CFO, 070-575 89 72

Eva Fernvall, varumärkesdirektör, 070-590 28 93

• styrelse & ledning
  • apotekets verksamhet

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och vårdföretag.