Apotekets kvalitetskontroll - tar bort hälso- och miljöfarligt innehåll

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2014 09:00 CEST

Det blir allt viktigare för kunderna att produkter är skonsamma mot människa, miljö och att de har tillverkats under ansvarsfulla förhållanden. Apoteket AB möter detta genom att noga kontrollera innehållet i de egenvårdsprodukter som ska finnas på våra apotekshyllor. Kunderna ska kunna handla hos oss med gott samvete.

– Tillsammans med våra leverantörer driver vi utvecklingen mot ett hållbart samhälle genom att snabba på förändringar av de egenvårdsprodukter som ska finnas på våra hyllor. Exempelvis kommer utfasning av produkter som innehåller hormonstörande cykliska silikoner att vara klar 2015, även om lagstiftningen ännu inte kräver det, säger Bo Zetterlund, kvalitetsansvarig i Apoteket.

En viktig del i Apotekets kvalitetskontroll är att se till att produkten är så skonsam som möjligt med bibehållen funktion. Här granskas framförallt områdena irritation, allergi och giftighet. Apoteket är miljöcertifierat enligt ISO14001. Många leverantörer engagerar sig i Apoteket ABs ambition att förbättra och snabba på utvecklingen av egenvårdssortiment genom att ansluta sig till vår uppförandekod.

FAKTA INNEHÅLL I PRODUKTER

Exempel på innehåll i produkter där Apoteket driver på förändringar.

Cykliska silikoner: Riskerar att skada fortplantningen samt att den har dåliga miljöegenskaper. Finns främst i hårvårdsprodukter, hudkräm och deodoranter. Fasas ut år 2015.

Kathon: Sensibiliserande, giftigt för vattenlevande organismer och bryts inte ner lätt. Ett konserveringsmedel som bland annat finns i hårdvårdsprodukter. Fasas ut år 2015.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket AB 070 – 590 28 93

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.

Mycket bra :-)

- Daniel - 2014-11-25 15:42 CET

Varför sila mygg och svälja kameler! Ska ni kemikaliebanta ska ni väl göra det på riktigt. Aspartam, flour och sls säljer ni fortfarande. Skulle jag gå igenom ert sortiment så finns där säkert mycket mer att plocka bort men tyvärr är den svenska befolkningen både naiv och godtrogen så ni kan lura era kunder hur mycket som helst.

- Cina - 2015-03-11 23:09 CET

Hej, och tack för din kommentar Cina,
    Apotekets kvalitetskontroll är ett sätt för oss att förbättra produkterna så att kunderna ska känna sig trygga. För att produkten ska hamna på våra hyllor krävs att produkten passerat alla steg i kontrollen. När det gäller innehåll i produkter finns det fortfarande saker att göra – det är vi medvetna om och arbetar vidare med detta trots att lagstiftningen inte kräver det.
    Angående de ingredienser du tar upp så är fluor mycket bra för tandhälsan det finns ingen tveksamhet om detta. Dock så ska man inte överdosera. Du håller dig inom marginalen vid tandborstar två gånger per dag.
    SLS är en av många rengörande tensider, det finns mildare varianter som man å andra sidan måste ha mer av för att nå samma effekt och det kan vara en sämre lösning.
    Sötningsmedel är omdiskuterade men nödvändiga i vissa produktgrupper; där man vill minska kaloriintaget, tand- och munhälsa etc. Det sötningsmedel som används i olika produkter väljs utifrån den smak man vill uppnå, exempelvis så är stevia ett bra sötningsmedel men den fungerar oftast inte bra rent smakmässigt i många produkter. Sukralos har vi som ambition att undvika då det påverkar miljön.

Du är varmt välkommen in till oss om du har frågor om produkterna och du kan även via apoteket.se får svar på frågor om produkternas innehåll.

- Maria Andersson - 2015-03-13 13:38 CET

2014 skriver ni så här på er hemsida: Polyethylen: Inte lätt nedbrytbar och kan möjligen skada vattenlevande organismer. Finns bland annat i kroppsskrubb. Fasas ut år 2014.
    Ni har tagit in IDUNs sminkserie och flera av produkterna innehåller just Polyethylene. Hur hänger detta ihop egentligen?
    hälsningar
    bonita

- Bonita Nordahl - 2015-04-16 08:32 CEST

Hej Bonita och tack för din kommentar. Vi är medvetna om att det finns polyetylen som ämne i ett få tal produter, men inte i form av mikroplastkulor som i skrubbprodukter. Även om denna användning inte verkar ha samma risk som mikroplastkulorna så är även denna användning av polyetylen under utredning. Vi jobbar på med detta trots att lagstiftningen ännu inte kräver det.

- Maria Andersson - 2015-04-20 09:16 CEST