Beslutet är taget - Apotekets monopol försvinner

Idag den 29 april har Sveriges riksdag som väntat fattat beslut om att omreglera apoteksmarknaden. Beslutet innebär att apoteksmarknaden öppnas för konkurrens den 1 juli i år.

- Beslutet var förstås väntat, men det är ändå tillfredsställande att frågan nu formellt är avgjord. Detta är en historisk dag, och en viktig milstolpe både för svenska folket och för Apoteket AB, säger Per Båtelson, styrelseordförande i Apoteket AB.

För Apoteket väntar dock fortfarande avgörande besked om företagets framtid. På tisdag den 5 maj offentliggör Omstruktureringsbolaget vilka apotek som ska bjudas ut till försäljning och vilka som förblir i statlig ägo.

- Självklart är detta en viktig fråga för oss, hur många apotek vi får behålla. Men oavsett vilket beskedet blir kommer vi att fortsätta ta vårt ansvar för en säker läkemedelsförsörjning, fortsätta utveckla våra butiker, vårt sortiment och våra tjänster, och bli ännu bättre på service, säger Per Båtelson.

Presskontakter:
Per Båtelson, styrelseordförande i Apoteket AB, 070-595 57 00
Elisabet Linge Bergman, presschef Apoteket AB, 010-447 51 95, 0767-66 11 95

Apoteket arbetar för ett liv i hälsa. Vi förser Sveriges befolkning med läkemedel och erbjuder rådgivning samt andra hälsobefrämjande produkter och tjänster. Vi tillhandahåller också läkemedel och tjänster till vården och omsorgssektorn. Apoteket har cirka 100 miljoner kundbesök varje år, 11 000 medarbetare, drygt 900 apotek, samt erbjuder e-handel och har produktion av specialläkemedel och dosförpackade läkemedel.