Bli fri från nikotinbegäret – en gång för alla

Rökning är starkt beroendeframkallande och en vanlig orsak till ohälsa och förtida död. Att sluta röka på egen hand är mycket svårt. Sedan hösten 2012 finns en ny tjänst på Apoteket där man med hjälp av coachning får stöd i sin resa mot ett rökfritt liv.

Statens folkhälsoinstituts rapport* visar att den rökare som får rådgivning och stöd i kombination med nikotinersättningsprodukter har större möjlighet att lyckas. Det finns drygt 900 000 rökare i Sverige som skulle få ökade hälsovinster genom att bli av med sina begär.

– Vi vänder oss till alla som använder nikotin och som vill ha personlig hjälp. Med stärkt motivation och stöd under hela processen ökar möjligheten till ett hälsosamt och nikotinfritt liv, säger Eva Fernvall varumärkesdirektör i Apoteket.

Beskrivning av tjänsten

Apotekets Sluta röka-tjänst består av fem tillfällen med personlig rådgivning, stöd att formulera mål och handlingsplan, motivationsbok och rabatt på nikotinavvänjningsprodukter. Samtalen sker tillsammans med en av Apotekets diplomerade hälsocoacher. Kunden får tillgång till instruktioner och hälsolabbet på apoteket.se.

Tjänsten kostar 450 kronor.

• apotekets verksamhet
  • läkemedel & produkter

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och vårdföretag.