Bra start för Apotekets e-handel

De första fyra dagarna med Apotekets e-handel har intresset varit stort från kunderna. Totalt har cirka 1000 personer använt sig av tjänsten via telefon eller internet. Apoteket har skickat cirka 500 försändelser med mediciner hem i brevlådan. Intresset från kunderna kring Apotekets nya e-handel har varit stort de första fyra dagarna. Trafiken till apoteket.se har ökat med cirka 40 procent jämfört med veckan innan. Antalet som anmäler sig för att spara recepten hos Apoteket har ökat från cirka 1500 till 3000 personer per dag. Alla som sparar sina recept kan handla sina mediciner på vilket apotek de vill genom att uppvisa legitimation. De kan också använda telefon för att beställa sina mediciner och om de har e-legitimation beställa på apoteket.se. - Intresset har varit över förväntan första veckan. Kunderna måste både få kännedom om tjänsten och sen ta steget att använda den, säger Apotekets marknadsdirektör Eva Fernvall. - Vi har också fått mycket frågor och det är positivt eftersom det visar att många är intresserade. Genom e-handeln kan vi avsevärt höja vår tillgänglighet för kunderna, med bibehållen säkerhet och information. När kunden första gången använder den nya tjänsten erbjuds hon rådgivning med en farmaceut. Därefter erbjuds kunden bokad rådgivning en gång per år och information per telefon varje gång hon beställer en ny medicin. Målet för Apoteket är att cirka 10 procent av alla recept ska expedieras via Internet och telefon vid utgången av 2009. Idag har cirka 800 000 personer e-legitimation och cirka 80 000 kunder har valt att spara sina recept hos Apoteket. Presskontakter Eva Fernvall, marknadsdirektör Apoteket AB, 08-466 10 74, 070-590 28 93 Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58. Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentoberoende, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 950 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och elva anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Vårdotek, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.