E-recept över två miljoner per månad

I december 2006 överfördes 62 procent av recepten från primär- och slutenvården elektroniskt från förskrivarna till apoteken. Det motsvarar drygt två miljoner e-recept per månad, vilket gör Sverige världsledande på e-recept. - Det är en fantastisk utveckling sedan år 2000, då antalet e-recept var cirka 100 000 per månad. E-recepten kan tas emot av alla apotek i Sverige och är en viktig del av vårt arbete för kortare väntetider och ökad tillgänglighet, säger Karina Tellinger, marknadsutvecklare för Apotekets e-recept. Läkare som skriver e-recept direkt i datorn, utan omvägen över blanketter, beräknas tjäna in en halvtimma om dagen. Också på apoteken blir hanteringen snabbare, bland annat för att det blir färre tillfällen då apotekspersonalen måste ringa och kontrollera ordinationen. - E-recept innebär smidigare service för Apotekets kunder, mer tid för rådgivning och lägre risk för felexpediering. Vårt mål är att 80 procent av alla recept ska vara elektroniska, säger Karina Tellinger. Varje månad överförs drygt två miljoner recept elektroniskt från förskrivarna till apoteken, vilket gör Sverige världsledande på e-recept. Andelen e-recept varierar kraftigt mellan landstingen. Kronoberg, Norrbotten och Västerbotten har redan idag över 80 procent e-recept, medan övriga landsting har från 33 procent och uppåt. Med e-recept kan kunderna enklare handla läkemedel från Apoteket via internet och per telefon, för leverans hem i brevlådan. Presskontakter Karina Tellinger, marknadsutvecklare, Apoteket AB 08-466 15 97, 070-609 49 19 Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Helena Westström, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 11 30, 070-300 71 46 Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentobundet och en del av vården. Apoteket främjar människors hälsa genom inspiration för ett hälsosamt liv, Läkemedelsprofiler och Hälsotorg. Apoteket har cirka 90 miljoner kundbesök årligen, 11 000 medarbetare, driver 950 apotek, fyra produktionsanläggningar, fyra distansapotek och elva anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel.