Etixx - ny sportnutrition nu på apoteket.se

Etixx, är ett nytt varumärke sportnutrition på den svenska marknaden som från och med nu finns hos Apoteket. Etixx är en serie högkvalitativa och noga kontrollerade produkter, som passar väl in bland Apotekets sortiment. Lanseringen är ett steg i företagets satsning på en aktiv livsstil, där sportnutrition blivit allt viktigare för de som tränar hårt och vill maximera sin prestation.

När vi är fysiskt aktiva ökar kroppens behov av flera näringsämnen. Många idrottare har därför svårt att nå upp till behovet av alla näringsämnen och kan behöva tillskott av enskilda näringsämnen som till exempel vissa vitaminer och mineraler.

Även de idrottare som täcker det basala behovet av näringsämnen kan ha nytta av vissa tillskott. Det är skillnad på vad som är ett basalt behov och optimalt intag. Vad som är optimalt intag för en idrottare varierar och beror bland annat av hur mycket man tränar, sömn- och stressnivå och vilka mål man har. Sortimentet består av produkter som kan användas före, under och efter träning.

Sortimentet från Etixx håller hög kvalitet och innehåller ämnen med välkänt gott upptag i kroppen för att ge optimal effekt. Produkterna kontrolleras av ett oberoende testinstitut för att säkerställa att de inte innehåller någon av de förbjudna substanserna på World Anti-Doping Agency’s (WADA) lista. De testas även mot ytterligare 160 ämnen som kan komma att bli förbjudna i framtiden.

– En idrottare ska känna sig trygg med att köpa sportnutrition hos oss, säger Lotta Haleen, kategorichef på Apoteket.

Produkterna kommer från och med oktober kontinuerligt att finnas på apoteket.se/webbshop. I februari 2015 kommer ett utvalt sortiment lanseras i våra apotek.

– Vi har valt att sälja vår sportnutrition hos Apoteket, för att vi vill sälja produkterna hos någon som vet hur kroppen fungerar, snarare än hos någon som vet vilka skor du ska ha när du tränar. Att Apoteket är så noggranna vid sin kvalitetsgranskning ser vi också som positivt, säger Anders Rinaldo, Brand Manager Etixx, hos OmegaPharma.