Färre sommarstängda Apotek

Under 2003 kommer totalt 79 apotek i landet att vara stängda hela eller delar av sommaren på grund av personalbrist. Under 2002 var 92 Apotek sommarstängda. Vi beklagar att vi måste stänga eller minska öppettiderna på vissa apotek även i år, även om det är positivt att färre stänger . Vi försöker begränsa de negativa effekterna för våra kunder, även inom vården, så mycket som möjligt, säger Thony Björk, informationsdirektör, Apoteket AB. Tyvärr måste ett antal Apotek stänga. Orsaken är bristen på farmaceuter. Svensk lagstiftning och Apotekets kvalitets- och säkerhetskrav, kräver att det alltid ska finnas en ansvarig farmaceut på varje apotek, annars måste Apoteket hålla stängt. Vi har under flera år arbetat för att få fler farmaceutiska utbildningar och vi har fått gehör för detta också. Men det dröjer ännu några år innan det examineras tillräckligt många. Vi har också utfört andra rationaliseringar inom Apoteket AB för att frigöra farmaceuternas tid så att de får mer tid för kunderna, förklarar Thony Björk. Komplett lista på vilka Apotek som är stängda och under vilken period finns på www.apoteket.se under medieservice. Där finns även information om vilka apotek vi hänvisar till och ett frågor och svar dokument. Presskontakter Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Vill du ha apotekets pressinformation direkt i din e-post? Skicka ett mail till: pressinfo@apoteket.se. Apoteket AB är ett statligt ägt företag som ansvarar för läkemedelsförsörjningen i Sverige. I samarbete med hälso- och sjukvården ska Apoteket vara en naturlig del i dialogen kring hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har cirka 12 000 anställda.