”FYSS för alla” ny hälsobok på Apoteket

Presskonferens måndagen den 1 november på Apoteket CW Scheele, Klarabergsgatan 64 i Stockholm, klockan 10.00 – 11.00. Cirka 1 miljon svenskar är feta, har ett BMI över 30. Fetma och övervikt är grunden till väldigt många andra av våra folkhälsoproblem som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, med mera. Bara hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ II, åldersdiabetes, beräknas kosta svenska samhället 150 miljarder kronor varje år i form av sjukvårdskostnader, sjukskrivingskostnader och läkemedelskostnader. Risken för att drabbas av hjärt- och krälsjukdomar som hjärtinfarkt, kärlkramp, högt blodtryck, men också diabetes med mera, minskar med 50 % om man rör på sig under sammanlagt 3 timmar varje vecka, eller 30 minuter om dagen eller om man promenerar 2 mil i veckan. Effekterna kan komma redan efter tre månaders träning. I boken ”FYSS för alla” delar läkare, sjukgymnaster och andra experter med sig av sina erfarenheter om vilken motion som är lämplig om du har diabetes, hjärtsvikt, högt blodtryck, mag- och tarmproblem, graviditet med mera. De inledande kapitlen handlar om vad fysisk aktivitet är bra för på en generellnivå. På måndag lanseras ”FYSS för alla” på landets apotek. Träffa redaktören för boken och Apotekets projektledare för bättre hälsa på måndag. Deltagare: Jan Henriksson, professor karolinska institutet och redaktör för ”FYSS för alla” Christina Hirsch, projektledare för tema Bättre Hälsa på Apoteket Presskontakter Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket AB har ensamrätt på försäljning av läkemedel till allmänheten och skall svara för en trygg och säker läkemedelsdistribution och läkemedelsanvändning. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket är helägt av staten. Folkhälsoarbete i bred bemärkelse är allt viktigare för Apoteket, vilket bland annat märks med Hälsotorg, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv. Allt i ett nära samarbete med vården.