”Inga prisnedgångar på en avreglerad läkemedelsmarknad”

Idag presenterade IHE; Institutet för Hälso- och sjukvårdsekonomi, en ny rapport, framtagen på uppdrag av Apoteket AB, som jämför utvecklingen av läkemedelsförsörjningen i Norge, Danmark och Island. - Erfarenheterna från Danmark, Norge och Island visar att det inte finns något liberaliseringens Alexanderhugg som ger oss alla fördelar som lägre läkemedelskostnader och ökad tillgänglighet, utan att samtidigt riskera andra värden som patienternas säkerhet, en god läkemedelsanvändning eller apotekens integration med vården. Inte heller finns belägg för att kunder och samhället vinner ekonomiskt på en avreglering, säger Stefan Carlsson, vd Apoteket AB. I Norge släpptes prissättningen fri på receptfria läkemedel 1995. Under 1999 till 2001 ökade priserna med 27 procent, konsumentprisindex med 9 procent. Vid ett kontrollköp under 2003 av 16 receptfria läkemedel på 6 apotek var skillnaden i pris mycket låg, som högst 3,7 procent. Samtidigt har tillgången till den farmaceutiska kompetensen minskat i Island och Norge. I Norge ökade antalet receptarier med 3,8 procent mellan 2001 och 2003, medan antalet apotek under samma period ökade med 26,4 procent. Hela 40 procent av Norges farmaceuter uppfattar att arbetsbelastningen tidvis eller ofta är oacceptabel. Två av tre farmaceuter upplevde en konflikt mellan professionella och kommersiella krav. Norge och Island har övergett ambitionen med enhetliga priser över landet. Men det har öppnats fler apotek och öppettiderna har utökats, främst i tätt befolkade områden. De främsta konkurrensmedlen är lokaliseringen, tjänster och öppettider. Däremot har samarbetet mellan vården och apoteken försvårats. - Apoteksverksamheten är alldeles för viktig för att användas som ett slagträ i en allmän liberaliseringsdebatt. Läkemedel är en del av hälso- och sjukvården och ska inte betraktas som vilken handelsvara som helst, säger Stefan Carlsson VD Apoteket AB. Rapporten finnas att läsa i sin helhet på www.apoteket.se, under Press Rapporter. Presskontakter Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket AB har ensamrätt på försäljning av läkemedel till allmänheten och skall svara för en trygg och säker läkemedelsdistribution och läkemedelsanvändning. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket är helägt av staten. Folkhälsoarbete i bred bemärkelse är allt viktigare för Apoteket, vilket bland annat märks med Hälsotorg, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv. Allt i ett nära samarbete med vården.