​Kakan Hermansson är Årets skönhetsskribent 2017

För fjärde året i rad delar Apoteket ut priset Årets Skönhetsskribent. Vinnaren av årets utmärkelse är Kakan Hermansson som driver skönhetsblogg på Elle och har den populära podcasten Under Huden. Årets skönhetsskribent utses av en expertjury i kombination med en publik omröstning.

Årets skönhetsskribent är en utmärkelse som instiftades av Apoteket 2014 för att uppmärksamma och synliggöra rapportering om skönhet som är nyanserad, bygger på kunskap och inspirerar.

– Priset gör mig så otroligt glad och tacksam, och jag är sjukt hedrad över att bli utsedd till Årets Skönhetsskribent 2017. Det betyder mycket för mig att Apoteket, juryn, och alla som har röstat, ser mitt arbete för att öka jämställdheten och inkludera fler i skönhetssamtalet, säger Kakan Hermansson som driver skönhetsblogg på Elle och har den populära podcasten Under Huden

Juryn skriver i sin motivering att ”Kakan Hermansson med fast hand styr skönhetssverige mot ett mer tolerant klimat. Hon bjuder in fler personer att delta i samtalet och är en sund förebild när det kommer till vårt förhållande till utseende. Hon är den svages ständiga försvarare samtidigt som hon med varm röst förmedlar ny och saklig kunskap. Hon har fört ett långt och gediget arbete för att slå hål på myten att make up och skönhet inte är förenligt med feminism. Vi önskar att hon vill fortsätta att fara fram som en orädd skördetröska och plöja fram sanningar som vi inte visste att vi behövde höra.”

– Apoteket vill slå hål på myter och främja kunskapsnivån om skönhetsprodukter hos konsumenter. Kakan Hermansson tar sig an skönhet och hudvård på ett normkritiskt och engagerande sätt, säger Åsa Asplund, ansvarig för marknads-PR på Apoteket och ordförande i juryn.

Årets jury nominerade totalt nio skönhetsskribenter till priset. Alla nio bidrar till att återspegla mångfalden i samhället i dagens skönhetsindustri och har på olika sätt engagerat sig för att motverka bilden av att det finns ett ”vi och dom” inom skönhet.

– Mångfald är viktigt för Apoteket därför att vi är hela Sveriges Apotek. Vi värnar om mångfald bland våra medarbetare för att kunna spegla mångfalden hos våra kunder. Vi behöver ständigt utmana oss själva för att inkludera mångfald i vårt kundmöte och i vårt sortiment. Samtliga nominerade är förebilder och inspirerar oss i vårt mångfaldsarbete, säger Anna Rogmark, hållbarhetschef på Apoteket.

Jurymedlemmar 2017

Kicki Norman, Chefredaktör Daisy Beauty och Daisy Beauty PRO, vinnare 2014
Annahita Yazdi, Skönhetsbloggare Whinar.se, vinnare 2016
Jakob Jansson, Kreatör No Ordinary 12
Gustav Broström, Groomingredaktör Café
Åsa Asplund, Marknads-PR Apoteket
Anna Rogmark, Hållbarhetschef Apoteket

Nominerade till Årets skönhetsskribent 2017

Thomas Sekelius, Youtube-stjärnan som driver skönhetskanalen och -bloggen Flawless Face.
Kakan Hermansson, Beautypoddare och beautybloggare på ELLE
Therése Lindgren, Youtube-stjärnan som driver en av Sveriges största skönhetskanaler på Youtube
Camilla Söderlund, Skönhetsentusiast som har grundat och är redaktör för det feministiska och antirasistiska skönhetscommunityt Beauty & Bullshit.
Sofia Stenseth (KIT Beauty) Driver KIT Beauty, en modern plattform som gör smart, nytt och granskande innehåll om skönhet.
Maria Levin, Driver skönhetsbloggen Little Miss Consumer är genusvetaren som älskar smink.
Marcel Jehrlander, Färgstark och normbrytande Youtuber som bl.a. vloggar om beauty.
Sara Benafshe, Makeupartist som har ett uttalat mål att bryta vithetsnormen i skönhetsbranschen. Jenny Elisabeth, Skönhetsbloggare som med passion skriver om skönhet på ett öppet och ofta utlämnande sätt.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.