Lars-Åke Söderlund utnämns till Årets apoteksprofil för sitt arbete för en säkrare läkemedelsprocess i vården

Lars-Åke Söderlund, senior rådgivare inom Apoteket, utnämns till Årets Apoteksprofil i Sverige. Motiveringen är det långsiktiga arbete han lett för bättre användning av läkemedel och för att den nya revisionstjänsten i läkemedelsprocessen på sjukhus (HPMM) nu uppmärksammas internationellt.

Lars-Åke har länge strävat efter bättre läkemedelsanvändning och för sitt arbete med att integrera apoteken som en del av hälso- och sjukvården. Han har aktivt bidragit till att utveckla svensk farmaci och även spelat en viktig roll internationellt, både inom och utanför Europa.

Han har också verkat för att öka kunskapen om äldre och läkemedel inom projektet Koll på Läkemedel. Det har blivit en etablerad aktör i samhället och bidragit till minskad förskrivning av olämpliga läkemedel och bättre användning av läkemedel till äldre.

– Vi är oerhört stolta att Lars-Åke Söderlunds arbete inom sjukvårdsfarmacin lyfts fram, och nu även får internationell uppmärksamhet. Den nya revisionstjänsten är ett mycket viktigt verktyg för oss i samarbetet med våra kunder på vårdmarknaden, säger Lars Skutholm, direktör Vård & Företag i Apoteket.

Apotekets Revision för Säkrare Läkemedelsprocess

Lars-Åke Söderlund var inte vara på plats vid den officiella prisutdelningen, eftersom han vid tidpunkten var i Barcelona för att berätta om Apotekets Revision för Säkrare Läkemedelsprocess, eller mer känd internationellt som: High Performance Medicines Management (HPMM).

HPMM kan bli standard i hela EU

Denna nya revisionstjänst för hela läkemedelsprocessen på sjukhus, från strategisk nivå ner till det praktiska vårdarbetet, har väckt internationell uppmärksamhet. Revisionstjänsten kan bli standard på sjukhus i hela EU. Det är Lars-Åke Söderlund som lett arbetet med att utveckla tjänsten, som redan tillämpats med framgång i Sverige, bland annat i Södermanland och Jämtland.

På agendan i Bryssel

Den europeiska organisationen för sjukhusfarmaceuter, European Association of Hospital Pharmacists, håller kongress i Barcelona och Lars-Åke medverkar där med en poster om revisionstjänsten. Senare i vår ska HPMM presenteras i Bryssel för ett stort antal vårdföreträdare i Europa och ett 40-tal stora europeiska patientorganisationer. Syftet är att visa vad patienter och vården bör förvänta sig av modern sjukvårdsfarmaci, och vad den bör leverera i form av sänkta kostnader och ökad patientsäkerhet.

Bakom priset Årets Apoteksprofil står nyhetsbreven Läkemedelsmarknaden och Apoteksmarknaden.

Lars-Åke Söderlund, senior rådgivare i Apoteket 010 – 447 51 22.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket 070 – 590 28 93.

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.