Med smak av chili i Apotekets julsenap

Inför varje jul presenterar Apoteket årets senap baserat på ett recept från något apotek runtom i Sverige. Årets smakjury har valt ut en senap från Apoteket Bävern i Lövånger.

Receptet är baserat på Apotekets originalsenap, men den klassiska kryddningen av cayennepeppar och kryddnejlika har i årets senap ersatts av chili. Beskrivningen av smaken är en ganska stark senap där chilismaken och styrkan kommer i eftersmaken.

Apoteket Bävern ligger i Lövånger mellan Umeå och Skellefteå i Västerbotten och är ett enmansapotek. Bäverns apotekare Maria Renfors Lindfors har själv tagit fram receptet hemma i sitt kök.

– Jag är intresserad av matlagning och av att prova nya smaker och kombinationer. Apotekets originalsenap är bra, men prövade att blanda i chili och honung och fastnade för resultatet. Det är även roligt att Apoteket Bäverns namn kommer att finnas på senapsburkar i alla våra apotek - det sätter Lövånger på kartan, säger Maria Renfors Lindfors, apotekschef Apoteket Bävern.

Juryn bestod av matbloggarna och matinspiratörerna Monika Ahlberg, Johan Hedberg, Jenny Benjaminsson, Stina Patetsos, Matias Zakrison samt från Provins mat Josefin Uhnbom. Juryn provsmakade fem olika senapsmaker.

Utöver årets julsenap och Apotekets originalsenap presenterar Apoteket sitt populära julsortiment bestående av saffran, flytande glykos, aromatisk tinktur och pepparmyntsolja.

Priser julsortiment:

• Originalsenap, glasburk: 45 kr
  • Originalsenap, röd: 89 kr
  • Aromatisk tinktur: 45 kr
  • Flytande glykos: 45 kr
  • Pepparmyntsolja: 45 kr
  • Saffran: 35 kr
  • Årets senap: 89 kr

Maria Renfors Lindfors, apotekschef Apoteket Bävern 010 - 447 64 05.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket 070 – 590 28 93.