Nu kan Apotekets kunder boka tid för rådgivning

På 450 apotek runt om i landet kan Apotekets kunder nu boka tid för kostnadsfri rådgivning om sina läkemedel. Rådgivningen kan fås antingen på apoteket eller via telefon. Satsningen är ett led i Apotekets arbete med att minska felaktig läkemedelsanvändning. – Kostnaderna för felaktig läkemedelsanvändning uppgår årligen till cirka 20 miljarder kronor. Det är lika mycket som kostnaden för alla läkemedel. Apotekets rådgivning kan bidra till att minska denna kostnad, säger Thony Björk, kommunikationsdirektör på Apoteket AB. Sedan några månader tillbaka kan Apotekets kunder beställa sina läkemedel via Internet eller telefon. Den kund som första gången använder den nya tjänsten erbjuds rådgivning och information från en farmaceut. Därefter erbjuds kunden rådgivning en gång per år och varje gång man får ett nytt läkemedel. – Felaktig läkemedelsanvändning är ett allvarligt problem för många människor. Förhoppningen är att rådgivningen ska bidra till att minska en del av läkemedelsanvändarnas problem, säger Thony Björk. Läkemedelsrådgivningen sker helt utifrån kundens behov och frågeställningar och genomförs av en specialutbildad farmaceut. En bokad rådgivning tar cirka 15 minuter. Erbjudandet riktar sig framförallt till den som vill veta mer om sina mediciner eller har ett läkemedelsrelaterat problem. Den kostnadsfria rådgivningen ges antingen via telefon eller på ett av de 450 apotek som erbjuder denna tjänst. Apotekets e-handel i kombination med rådgivning är en världsunik lösning som borgar för säker läkemedelsanvändning, samtidigt som tillgängligheten till Apoteket blir bättre. För att garantera säkerheten kräver Apoteket att den som vill handla över telefon skaffar en personlig kod hos apoteket, medan den som vill handla över Internet behöver e-legitimation som fås från den egna banken. Även de kunder som köper sina läkemedel på vanligt sätt kan få rådgivning om sin läkemedelsanvändning på ett lokalt apotek. Presskontakter Thony Björk, kommunikationsdirektör Apoteket AB, 08- 466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentobundet, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 11 000 medarbetare, 90 miljoner kundbesök, driver 950 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och elva anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Hälsotorg, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.