​Nytt stödprogram underlättar för patienter med inflammatoriska sjukdomar

Nu lanseras AbbVie Care – ett unikt individanpassat patientstöd för att öka följsamheten till överenskommen behandlingsplan. Programmet är evidensbaserat* och ska hjälpa patienterna att få större förståelse för sin sjukdom och känna sig tryggare med sin behandling. På så sätt ska bästa möjliga utfall av behandlingen uppnås. Programmet rullas ut av biopharmaföretaget AbbVie och en av samarbetsparterna är Apoteket AB.

Först ut att få tillgång till stödprogrammet, är de patienter som behandlas med det biologiska läkemedlet Humira. I Sverige finns omkring 8 000 patienter som står på denna behandling som används vid kroniska inflammatoriska sjukdomar som bland annat reumatoid artrit, psoriasis, Crohns sjukdom och ulcerös kolit. I samverkan med hälso-och sjukvården har redan nu flera patienter fått möjlighet att delta i programmet.

Precis som vid många andra kroniska sjukdomar, kan det vara svårt för patienterna att följa behandlingen över tid och därmed få full effekt av behandlingen. Orsakerna kan variera. För några patienter handlar det om en oro för biverkningar, en del tvivlar på om behandlingen är nödvändig, medan det för andra kan finnas praktiska hinder eller glömska som gör det svårt att fullfölja behandlingen. För samtliga patienter gäller dock att resultaten av behandlingen kan bli sämre, eller helt utebli, om inte läkemedlet tas i enlighet med rekommendationen. Det blir också kostsamt både för individen och för samhället.

-Hur effektivt ett läkemedel än är, ger det ändå inte avsedd effekt om inte patienterna tar det enligt läkarens ordination. AbbVie vill stödja patienter varje steg på vägen. Därför tar vi vårt ansvar och bidrar till kommunikationen mellan läkare och patient med ett individanpassat stödprogram som hjälper patienterna att få större kunskap om sin sjukdom och använda sina läkemedel på ett korrekt sätt, säger Jan-Arne Jakobsen, VD för AbbVie AB i Sverige.

-Patienterna ska få största möjliga nytta av sina läkemedel. Vi vill göra det enkelt för patienterna att må så bra som möjligt. Patientstödsprogram ger ett mervärde till patienterna och hjälper dem att nå målen med sin behandling, i kombination med stöd från våra farmacevter och vårdkontakter. Apotekets utvecklade receptservice och prenumerationsservice säkrar tillgång på läkemedel. Samarbetet med AbbVie är ett exempel på hur vi tillsammans kan öka värdet av läkemedelsbehandling genom att underlätta för patienten på flera sätt, säger Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket AB.

Programmet bygger på forskning om patientpsykologi och är evidensbaserat*. AbbVie Care är framtaget under ledning av professor John Weinman från Atlantis Health Care, en av världens mest välrenommerade forskare inom hälsopsykologi. Patientstödsprogrammet är helt individanpassat och består av flera delar. Den första delen består av en kortfattad behovsbedömning som ringar in vilket eller vilka hinder som den enskilda patienten har för att kunna följa behandlingen – här sker individanpassningen. Om det huvudsakliga problemet är glömska blir stödet annorlunda än om det huvudsakliga problemet är rädsla för biverkningar. En behandlingsdagbok och en handbok om läkemedlet ingår sedan i grundstödet. Beroende på behov skickas två till sex magasin med olika teman ut till patienten under en sexmånadersperiod. Den som så önskar kan få ytterligare stöd via sms och mejlutskick. Programmet kommer att erbjudas via de kliniker där förskrivande läkare finns samt via Apoteket AB, som är samarbetspartner.

AbbVie Care har använts i Storbritannien sedan en tid tillbaka. Resultaten från en utvärdering därifrån visar att en majoritet av patienterna tycker att AbbVie Care i hög eller mycket hög utsträckning hjälpt dem att vara mer följsamma till sin behandlingsplan.

AbbVie har som ambition att kunna erbjuda AbbVie Care inom andra sjukdomsområden under 2015.

För mer information:

www.abbviecare.se

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör Apoteket AB
E-post: eva.fernvall@apoteket.se

Theresia Bredenwall, kommunikationsdirektör AbbVie AB
E-post: theresia.bredenwall@abbvie.com

Om AbbVie

AbbVie är ett globalt, forskningsbaserat biopharmaföretag som bildades år 2013 efter delningen av Abbott. Med hjälp av kunniga, engagerade medarbetare och en unik innovationsstrategi utvecklar AbbVie behandlingar för några av världens mest allvarliga sjukdomar. Företaget har cirka 25 000 medarbetare och marknadsför läkemedel i fler än 170 länder. AbbVie Sverige har omkring 130 anställda och kontor i Solna, Stockholm. För mer information om företaget besök www.abbvie.se och www.abbvie.com

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.