Rökningen kostar 4,7 miljoner sjukdagar varje år

Varje år leder rökningen till 4,7 miljoner extra sjukdagar bland samtliga förvärvsarbetande i landet, enligt en ny beräkning som Apoteket låtit göra. Arbetsgivarna står för en stor del av kostnaden i form av sjuklön och utebliven produktion. Nu erbjuder Apoteket rökavvänjningsprogram till de arbetsgivare som vill ge sina anställda ett extra stöd vid rökstoppet. – Vi vet att 85 procent av alla rökare vill sluta. Sannolikheten för att förbli rökfri mångdubblas om man kombinerar rådgivning och nikotinläkemedel. Av dem som slutar röka utan vare sig något stöd eller läkemedel börjar 97 procent röka igen inom ett år, säger Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket. Undersökningar har visat att en rökare i genomsnitt har åtta dagars längre sjukskrivningstid per år på grund av sin rökning, jämfört med en person som aldrig rökt. Tillsammans med rökpauserna innebär den extra sjukfrånvaron att en genomsnittlig rökare kostar sin arbetsgivare cirka 30 000 kronor mer per år än en icke-rökare. Det finns alltså stora vinster att göra för den arbetsgivare som hjälper sina medarbetare att sluta röka. I Apotekets rökavvänjningsprogram besöker en utbildad handledare arbetsplatsen och håller gruppsamtal med de medarbetare som vill sluta röka. – Våra handledare är specialutbildade i att leda grupper i motiverande samtal. I gruppen kan man få del av varandras framsteg och svårigheter som ett extra stöd i kampen mot nikotinet, säger Eva Fernvall. Rökavvänjningsprogrammet sträcker sig över nästan ett helt år och omfattar tio träffar. Som extra stöd finns telefonrådgivning om rökavvänjning dygnet runt på Apotekets kundtjänst. Den här veckan, vecka 47, är utlyst till Tobaksfria veckan. Apoteket uppmärksammar veckan genom ett flertal aktiviteter kring tobak och tobaksavvänjning. Bilaga: Antal extra sjukdagar orsakade av rökning per län. Presskontakter Eva Fernvall, marknadsdirektör Apoteket AB, 08-466 10 74, 070-590 28 93 Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentobundet, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 11 000 medarbetare, 90 miljoner kundbesök, driver 950 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och elva anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Hälsotorg, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.