Rosa hudsalva stödjer kampen mot bröstcancer

Den 1 oktober startar Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj där Apoteket är en av huvudsponsorerna. Utöver att sälja rosa bandet kommer Apoteket under oktober månad även att sälja en rosa version av klassikern Försvarets hudsalva.

- Den rosa hudsalvan är ett sätt att fördjupa vårt engagemang i kampen mot bröstcancer och skapa ytterligare ett tillfälle för våra kunder att lämna ett bidrag till forskningen, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.
Priset för den rosa hudsalvan är 18 kronor, varav två kronor går oavkortat till Rosa Bandet-kampanjen.

Den i vanliga fall militärgröna klassikern Försvarets hudsalva är en av Apotekets populäraste produkter och säljs varje år i en miljon exemplar. Den är oumbärlig för torra och fnasiga läppar, men fungerar minst lika bra till hundtassar och skoskav. Salvan har anor ända från 1940-talet och var ursprungligen avsedd för svenska soldater som en hjälp mot skavsår.

Apoteket är en av flera huvudsponsorer till Rosa Bandet och har sedan 2005 sålt rosa band. Förra året genererade Apotekets rosa band-försäljning över 3,5 miljoner kronor till Cancerfonden.

- Vi är mycket glada över att kunna vara med och bidra till den viktiga kampen mot bröstcancer och hoppas att den rosa hudsalvan ska resultera i ytterligare bidrag till Cancerfonden i år, säger Eva Fernvall.

Bifogad fil: Bild på Försvarets hudsalva i rosa kamouflage, foto Björn Lundquist.

Högupplösta pressbilder på Försvarets hudsalva i rosa kan också laddas ned på www.apoteket.se under pressrum/pressbilder. Välj kategori "Rosa hudsalva".

Elisabet Linge Bergman, presschef Apoteket AB, 08-466 11 95, 076-766 11 95
Helena Thorén, pressekreterare, Apoteket AB, 08-466 11 30, 070-300 71 46

Apoteket arbetar för ett liv i hälsa. Vi förser Sveriges befolkning med läkemedel och erbjuder rådgivning samt andra hälsobefrämjande produkter och tjänster. Vi tillhandahåller också läkemedel och tjänster till vården och omsorgssektorn. Apoteket har cirka 100 miljoner kundbesök varje år, 11 000 medarbetare, 900 apotek, samt erbjuder e-handel och har produktion av specialläkemedel och dosförpackade läkemedel.