Sämre resultat för Apoteket

Apotekets resultat är sämre än förväntat. Det sämre resultatet har följande orsaker: En lägre försäljningsvolym än den förväntade En lägre prisnivå beroende på generika reformen som infördes 1 oktober förra året, som är positiv för samhället, men den ger också lägre intäktsnivåer för Apoteket. En oförändrad apoteksmarginal på läkemedel inom läkemedelsförmånen eftersom Läkemedelsförmånsnämnden avslog Apotekets begäran om höjd marginal den första juli. Sammantaget gör detta att Apotekets ekonomiska läge är bekymmersamt och företaget kommer att göra nerdragningar motsvarande 300 heltidstjänster. - Målet är att trots det sämre resultatet klara av att leverera avkastningskravet till våra ägare, säger Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB. - Det är ännu för tidigt att avgöra vilka konsekvenser det ekonomiska läget får, men Apoteket har pensionsavgångar och visstids anställda vars tjänster och projekt nu avslutas, säger Thony Björk. Presskontakter Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Vill du ha apotekets pressinformation direkt i din e-post? Skicka ett mail till: pressinfo@apoteket.se. Apoteket AB är ett statligt ägt företag som ansvarar för läkemedelsförsörjningen i Sverige. I samarbete med hälso- och sjukvården ska Apoteket vara en naturlig del i dialogen kring hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har cirka 12 000 anställda.