Stabilt resultat för Apoteket AB

Apoteket AB fortsätter att visa en positiv trend, enligt delårsrapporten för tredje kvartalet. Nettoomsättningen ökade med 1,9 procent för jämförbara apotek och totalt uppgick nettoomsättningen till 5 783 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 121 miljoner kronor och justerat rörelseresultat till 189 miljoner.

– Jag är nöjd med resultatet för årets tredje kvartal. Det är framför allt glädjande att fler kunder väljer att handla receptbelagda mediciner hos Apoteket AB, säger Kristina Schauman,
tf Vd Apoteket AB.

Tredje kvartalet 2010 i korthet:

• Nettoomsättningen uppgick till 5 783 (10 460) miljoner kronor. Nettoomsättningen i jämförbara apotek ökade med 1,9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 121 (450) miljoner kronor. Justerat rörelseresultat uppgick
    till 189 (527) miljoner kronor.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 97 (331) miljoner kronor. Resultatet per aktie uppgick
    till 554 (1 891) kronor.

– Apoteket har ett mycket starkt varumärke, och vår strävan är att leva upp till det på den nya marknaden. Vi ska fortsätta att utveckla marknadens bästa kunderbjudande för att vara den ledande och mest lönsamma apoteksaktören, säger Kristina Schauman.

För ytterligare information kontakta:
Kristina Schauman, tf Vd Apoteket AB, 010-447 57 55
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93

Läs hela delårsrapporten här:

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.