Svenskarna nöjdast med Apoteket

Enligt Svensk Kvalitetsindex, som presenterades idag, är Apoteket den detaljhandel kunderna är mest nöjd med. Apoteket ligger klart över all detaljhandel när det gäller image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärde och kundnöjdhet. -SKI visar att Apoteket och dess medarbetare gör ett mycket bra arbete och att den svenska apoteksmodellen står stark hos allmänheten, säger Stefan Carlsson VD Apoteket AB. Resultatet ligger också i linje med andra undersökningar som visar att även om man av ideologiska skäl vill ha en annan apoteksmarknad, så är det inget man känner behov av som individ. -En slutsats som jag drar är att vårt sätt att arbeta med trygghet, kvalitet och säkerhet bär frukt. Både vi och svenskarna i övrigt har all anledning att vara nöjd med hur Apoteket fungerar, understryker Stefan Carlsson. -Därmed inte sagt att vi slår oss till ro. Vi måste ständigt fortsätta att utveckla Apotekets verksamhet, konstaterar Stefan Carlsson. Svensk Kvalitetsindex har genomfört sina mätningar sedan 1989. Det går att läsa mer på http://www.kvalitetsindex.org/ski_2003_handel.html. Presskontakt Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket AB är ett statligt ägt företag som ansvarar för läkemedelsförsörjningen i Sverige. I samarbete med hälso- och sjukvården ska Apoteket vara en naturlig del i dialogen kring hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har cirka 11 000 anställda.