Systematiska läkemedelsgenomgångar halverar felen i vården

Enligt en ny studie kan läkemedelsgenomgångar öka patientsäkerheten och sänka vårdens kostnader med mångmiljonbelopp. Studien visar dessutom att modellen leder till att patienter mår bättre och att vårdens medarbetare får tid över till annat.

Studien är framtagen av Apoteket (via Apoteket Farmaci), forskare från Region Skåne samt företrädare för Medicinska fakulteten vid Lunds universitet samt Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi.

Modellen kallas Lund Integrated Medicines Management (LIMM) och syftar till att förbättra patienternas läkemedelsanvändning i hela vårdkedjan. LIMM-modellen har tagits fram under tolv års tid.

– Genom systematiserade läkemedelsgenomgångar har Skånes universitetssjukhus i Lund halverat antalet läkemedelsrelaterade fel och samtidigt förbättrat kvaliteten på vården. Det är mycket glädjande med de evidensbaserade resultaten. Det leder till en ökad patient-säkerhet, större patientnytta och lägre kostnader, säger Annema Paus, VD i Apoteket Farmaci.

En viktig del i LIMM-modellen är att en klinisk apotekare ingår i vårdteamet i rollen som katalysator och expert. Det sparar tid och ger stöd för läkare och sjuksköterskor på sjukhuset men också i primärvård och kommun.

Stora besparingar för vården

Enligt studien kan modellen frigöra nära nog 4 000 kronor för varje patient som läggs in på sjukhus. Det innebär att potentialen för kostnadsbesparingar i vården skulle uppgå till 600 miljoner kronor för Region Skåne och hela 6 miljarder kronor för hela Sverige, om LIMM-modellen skulle införas systematiskt.

Vårdens övergångar är en stor utmaning för både patienten och vården. Det finns många fördelar med ett gemensamt arbetssätt som evidensbaserade och systematiska läkemedels-genomgångar. De främsta fördelarna är högre patientsäkerhet, korrekta läkemedelslistor och kraftigt sänkta kostnader.

– En viktig drivkraft för oss är att öka säkerheten för patienten. Samhällets kostnader för läkemedel ökar hela tiden, och felaktig användning av läkemedel orsakar för mycket lidande. Här visar vi hur vi tillsammans med vården kan bidra till en säkrare och mer kostnadseffektiv vård, säger Annema Paus.

För ytterligare information:
Tommy Eriksson, forskningchef på Apoteket och docent på Lunds universitet samt initiativtagare till och ansvarig för LIMM-modellen, 0705-17 17 37
Annema Paus, VD Apoteket Farmaci, 010-447 54 80

• apotekets verksamhet

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och vårdföretag.