Träffa Apotekets hälsostrateg på Tjejvasan

På lördag den 24 februari är det dags för drygt 7 000 kvinnor att åka skidtävlingen Tjejvasan mellan Oxberg och Mora. Apoteket finns på plats med Hälsotorg där man bland annat kan få blodtrycket mätt av Apotekets hälsostrateg Marianne Norelius, känd från TV-programmet Förkväll i TV 4. Tjejvasan är ett tävlings- och motionslopp för damer i klassisk teknik och ingår i den så kallade Tjejklassikern. I år kommer drygt 7 000 kvinnor att skida de tre milen mellan Oxberg och Mora. Om man är nybörjare är förberedelserna extra viktiga. – Fysisk aktivitet har otroligt många positiva effekter för hälsan. Men vid stora ansträngningar som Vasaloppet är det viktigt att förbereda sig på rätt sätt. Det bästa sättet att slippa skador är att förebygga dem, säger Marianne Norelius, hälsostrateg på Apoteket AB. Apoteket finns på plats under Tjejvasan med ett Hälsotorg där skidåkarna och deras anhöriga kan få hjälp med bland annat att hitta rätt skavsårsplåster, få rådgivning om värkande muskler samt mäta blodtryck och BMI (Body Mass Index). Apotekets fem tips i samband med Tjejvasan: 1. Massera redan innan loppet och värm upp ordentligt. Massera gärna benen med en muskelsalva som mjukar upp musklerna, till exempel ormsalva eller tigerbalsam som också har en värmande effekt. 2. Förbered dig på sol och kyla. Smörj in ansiktet med solskydd och använd cerat för att mjuka upp läpparna. 3. Förebygg skavsår. Skavsår i händer och fötter går att förebygga med till exempel skavsårsplåster. 4. Fyll på med vätska. Drick ordentligt under och efter loppet. 5. Lindra värken. Ömmande muskler dagen efter kan lindras med smärtstillande gel, spray eller tabletter. – Tveka inte att ta kontakt med sjukvårdspersonalen som finns på plats vid loppets start och kontroller om du har problem med svullnader eller andra skador, säger Marianne Norelius. Apotekets Hälsotorg finns i Stora Vasaloppstältet i Mora i samband med Tjejvasan 24 februari och Vasaloppet 3 mars. Presskontakter Marianne Norelius, hälsostrateg, Apoteket AB, 070-628 80 70 Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Helena Westström, pressekreterare Apoteket AB 08-466 11 30, 070-300 71 46 Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentobundet och en del av vården. Apoteket främjar människors hälsa genom inspiration för ett hälsosamt liv, Läkemedelsprofiler och Hälsotorg. Apoteket har cirka 90 miljoner kundbesök årligen, 11 000 medarbetare, driver 950 apotek, fyra produktionsanläggningar, fyra distansapotek och elva anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel.