Vissa av Apoteket AB:s apotek har för närvarande problem att lämna ut receptförskrivna läkemedel

Ett fel hos Apotekets it-leverantör gör att vissa apotek inte kommer åt de it-system som i vanliga fall används för receptexpediering. Enligt prognos från vår it-leverantör kan problemet komma att kvarstå under resten av dagen. De drabbade apoteken använder sig av manuella rutiner så att behövande kunder ändå kan få sina läkemedel på ett tryggt och säkert sätt. Vid behov hänvisar de drabbade apoteken kunderna vidare till andra apotek. Man kan handla receptfria läkemedel och andra hälsoprodukter som vanligt.

Tyvärr påverkar problemet även Apotekets webbplats apoteket.se som därmed inte fungerar för tillfället.

Vi beklagar de besvär som detta kan innebära för Apotekets kunder och utgår från att problemen hos vår it-leverantör snart är lösta.

För mer information:

Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 070-590 28 93

• apotekets verksamhet

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och vårdföretag.