Apoteksgruppen i samarbete med Tellcorona.com för att sprida samhällsinformation

Apoteksgruppen inleder ett samarbete med journalisten Nuri Kino, initiativtagare till projektet Tellcorona.com som jobbar för att tillgängliggöra viktig samhällsinformation på fler språk. Apoteksgruppen vill hjälpa till att sprida denna viktiga information i sina kanaler för att så många som möjligt ska kunna ta del av den och på det vis minska smittspridningen.

Tellcorona.com startades av Nuri Kino som vill säkerställa att alla i Sverige – även de som inte pratar Svenska ännu eller har lättare att ta till sig viktig information på sitt eget modersmål – får tillgång till adekvat information om hur man skyddar sig mot Corona. Tellcorona.com har producerat korta informationsfilmer på 14 språk för att alla ska ha tillgång till denna oerhört viktiga information. Filmerna är inspelade med kända profiler inom varje språkgrupp som idrottare, skådespelare och artister. Man planerar att redan inom de närmsta dagarna kunna erbjuda informationen på ytterligare språk.

Vi vill hjälpa till att sprida viktig samhällsinformation till så många som möjligt, oavsett språk. När vi nu fick möjligheten att samarbeta med Nuri Kino och Tellcorona.com och ställa våra kanaler till förfogande, var det en självklarhet för oss, säger Anna Bergstedt, Brand & Communication Director på Apoteksgruppen.

Informationsfilmerna finns idag på engelska, arabiska, vietnamesiska, två dialekter av assyriska/syrianska, kinesiska (kantonesiska), kurdiska, armeniska, tigrinja, rumänska, turkiska, somaliska och persiska. Filmerna följer Folkhälsomyndigheternas riktlinjer och innehåller information som vikten av att tvätta händerna, att inte ta sig i ansiktet med händerna, att nysa i armvecket, att de som kan ska hålla sig hemma och att alla bör undvika sammankomster.

I tider som dessa måste vi alla hjälpas åt i det stora och det lilla. Vi måste tänka och agera på nya sätt för att tillsammans nå ut med information till de grupper som myndigheter och medier inte alltid når, för att stoppa spridningen av coronaviruset, säger Nuri Kino, initiativtagare till Tellcorona.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Anna Bergstedt, presskontakt@apoteksgruppen.se, 070-5762966