Apoteksgruppen sätter fokus på snippan för världens kvinnor

Med start i augusti introducerar Apoteksgruppen i samarbete med Svenska FN-förbundet en kampanj med temat Hej Snippan! på kedjans apotek. Med Hej Snippan! – en kampanj för livet och underlivet – vill Apoteksgruppen, till förmån för Svenska FN-förbundets projekt Flicka, synliggöra och stärka kvinnors och flickors rättigheter i världen. Projektet Flicka stärker flickors rättigheter genom att bland annat motverka kvinnlig könsstympning och att flickor gifts bort mot sin vilja.

– Vi på Apoteksgruppen vill med det här initiativet stödja det viktiga arbete som Svenska FN-förbundet gör för unga flickors rättigheter. Vi vill också tydliggöra att snippan har en stor betydelse för alla kvinnors välbefinnande och att det finns stor kompetens även inom det här området på våra apotek. Vårt samarbete med Svenska FN-förbundet och projektet Flicka är ett långsiktigt engagemang som på olika sätt kommer att aktiveras under de närmaste åren, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.

Snippan är ett organ som har stor betydelse för kvinnors hälsa. Samtidigt visar en ny undersökning från YouGov, genomförd på uppdrag av Apoteksgruppen, att nästan en tredjedel av alla kvinnor undviker att prata om besvär kopplade till underlivet med sina vänner och att knappt hälften är nöjda med hur deras underliv ser ut. Undersökningen visar också att 1 av 10 undviker att ställa en fråga om sitt underliv när de besöker ett apotek för att det är pinsamt.

– Många av våra kunder vågar inte prata om sina underlivsbesvär eller fråga vad som är normalt, och här ser vi att vi har en viktig roll i att öppna upp för samtal och ge bra råd, säger apotekaren Daniela Rohlén som driver ett av Apoteksgruppens apotek i Göteborg.

Apoteksgruppen har tagit fram en necessär, perfekt för förvaring av intimprodukter. Necessären som kostar 20 kr finns nu på kedjans apotek och hela summan går oavkortat till projektet. Från och med september kommer Apoteksgruppen att skänka 10 kr vid köp av två av Apoteksgruppens eget varumärke från intimhyllan, där finns bland annat bindor, tamponger och trosskydd men from oktober även graviditets- och ägglossningstest. Det kommer också att finnas möjlighet för Apoteksgruppens kunder att skänka 5 kr i kassan som går oavkortat till projektet.

– Med projektet Flicka vill vi belysa och öka kunskapen om flickors utsatta situation i världen och samla in pengar till utvalda FN-projekt som stärker flickors rättigheter och möjligheter. Ju fler som hjälper till i detta arbete desto bättre och jag tycker att Hej Snippan! är ett jättebra initiativ, säger Linda Nordin, generalsekreterare på Svenska FN-förbundet.

På apoteksgruppen.se/hejsnippan finns information, historik, myter, oväntade fakta, råd och tips kopplat till snippan. Där finns även ett kunskapstest som informerar om snippan där man kan testa sina kunskaper och utmana sina vänner.

Om Svenska FN-förbundets projekt Flicka
Varje dag nekas flickor skolgång, tvingas in i barnäktenskap, utsätts för könsstympning och andra former av våld och övergrepp - fruktansvärda kränkningar som pågår runt om i världen. Diskriminering av flickor och kvinnor skadar inte bara de som drabbas, det hindrar också hela samhällets utveckling och möjligheter att bekämpa fattigdom. Svenska FN-förbundet vill därför med projektet Flicka belysa och öka kunskapen om flickors utsatta situation i världen. Genom insamlingsstiftelsen FN-fonden samlar vi in pengar till utvalda FN-projekt som effektivt stärker flickors rättigheter och möjligheter. Pengarna som samlas in genom kampanjen Hej Snippan! går till att stoppa barnäktenskap och könsstympning i Afarregionen i Etiopien så att flickor kan få en ljusare framtid. Du kan läsa mer om projektet genom att besöka www.fn.se/flicka

Om ordet snippa
Snippa är idag det tredje vanligaste ordet när en kvinna beskriver sitt kön (9 %), före snippan kommer underliv (36 %) och ”där nere” (10 %). Kvinnans kön har haft många namn och beskrivningar genom historien, och på 1990-talet började efterlysningen efter ett mer neutralt ord att lyftas i medier. Diverse tävlingar utlystes och ord som “smulan” och “snäppa” drog vinstlotter i dessa. Samtidigt började ordet “snippa” dyka upp för allt fler. En bloggare i Skåne tog år 2000 åt sig äran för att ha kommit på ordet “snippa”. Han hävdade att han hade tänkt på formen av båtsorten snipa men tyckte att det behövdes något mer och lade till ett p. Snippa har dock upptäckts i tidigare beskrivningar ofta kopplat till Skåneregionen och ordet “snipp” nämns som beskrivning av könet på en sugga på 1930-talet. Oavsett ursprung så tog ordet snippa sig in i Svenska Akademins ordlista 2006 och är idag ett vedertaget uttryck främst bland föräldrar, skolor och förskolor. Snippa anses vara ett någorlunda neutralt ord i stil med mannens snopp.

Undersökningen i korthet
Apoteksgruppen har tillsammans med YouGov genomfört en undersökning på kvinnor mellan 15-74 år rörande kvinnors hälsa och inställning kring snippan. Resultatet visar bland annat att:

-Majoriteten av alla svenska kvinnor kallar sitt underliv för just ”underliv” (36 %) följt av ”där nere” (10 %) och snippa (9 %).
-Var femte kvinna (20 %) i Sverige har aldrig sett i en spegel hur deras egen snippa ser ut.
-Inte ens hälften av alla kvinnor (47 %) är nöjda med sina snippors utseende, varav 12 % är rent av missnöjda på något sätt.
-40 % av alla kvinnor är inte bekväma med att visa sig nakna i omklädningsrum, undersökningen visar att endast 18 % av alla kvinnor känner sig bekväma med det.
-Endast en knapp tredjedel (29 %) av alla svenska kvinnor pratar om sina underlivsbesvär med någon de känner väl, hela 71 % gör det inte. De flesta (55 %) upplever att det inte finns någon anledning, andra (16 %) att det känns för privat.
-73 % av alla kvinnor tar bort oönskad hårväxt kring snippan. Av kvinnor 15-29 år tar 46 % bort allt hår, och av alla kvinnor är det 23 %. Det vanligaste sättet att avlägsna oönskat hår är rakning (60 %). Av alla som avlägsnar hår kring snippan upplever mer än hälften (56 %) ofta eller ibland problem som klåda, utslag eller rodnad.
-66 % tvättar sitt underliv minst 1 g/dag och 13 % gör det oftare än så.
-Svamp är vanligare hos de som fött barn, 52 % kontra 36 % hos de som inte fött barn.
-Av de kvinnor som har mens upplever 70 % besvär i form av pms (premenstruellt syndrom).
-En tredjedel (33 %) av alla svenska kvinnor har regelbundet eller ibland sex under mens.
-30 % av alla kvinnor ser klimakteriet som en befrielse

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Apoteksgruppen. Under perioden 16-20 juni 2015 har sammanlagt 1006 intervjuer via YouGov Sveriges internetpanel genomförts med kvinnor 15-74 år i Sverige.

Apoteksgruppen består av 166 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken drivs av lokala egenföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.