​Apoteksgruppen storsatsar på personlig näthandel: Enkelhet och service ska sätta fart på receptbelagd e-handel

Trots befintliga e-handelslösningar för läkemedel är det få svenskar som har handlat receptbelagt på nätet. Brist på personlig service och känsla av osäkerhet är de främsta anledningarna till detta. Det framgår i en undersökning från Apoteksgruppen, vars nylanserade e-handelsplattform tagit fasta på svenskarnas önskemål och tveksamhet för att sätta fart på näthandeln av läkemedel.

E-handel är i dag utbrett inom de flesta branscher men när det gäller receptbelagda läkemedel har utvecklingen gått trögt. Enligt en undersökning bland 1 006 svenskar, genomförd av YouGov på uppdrag av Apoteksgruppen, svarar endast en av sju att de har handlat receptbelagt en eller flera gånger på nätet. För att fler ska dra nytta av det bekväma sättet att handla, lanserar Apoteksgruppen nu en enkel och säker e-handelslösning som även innebär rådgivning, både fysiskt och digitalt.

– Den nya e-handeln stärker vår lokala närvaro i hela landet. Den underlättar för våra kunder som, oberoende av var de bor, kan välja att få medicinerna hemskickade eller hämta ut dem på något av våra apotek, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.

Säkerhet och service de största hindren
I undersökningen framgick det även att osäkerhet kring internetköp och leveranssäkerhet hindrar från köp. 30 procent svarar att de inte har handlat receptbelagda läkemedel på internet på grund av bristande personlig service och något fler (38 %) för att det känns otryggt. Den främsta nackdelen med att e-handla receptbelagt är enligt respondenterna bristen på personlig service. För de äldre (55-74 år) är det tillsammans med otrygghet kring internetköp den största nackdelen.

Enligt undersökningen om e-handel av läkemedel är säkerhet, hemleverans, tillgång till läkemedel och enkelhet viktigast och fördelarna bekvämlighet och tidsbesparing. Särskilt lyfte gruppen 35-54 år upp känslan att slippa jaga apotekens öppettider. Enligt männen i undersökningen är det bekvämligheten som är den största fördelen medan att slippa stå i kö framför allt lockar kvinnor. För kvinnorna är också trygghet och säkerhet extra viktigt, både vad gäller läkemedelshantering och betalning.

– E-handeln för läkemedel har inte riktigt tagit fart men med vår lösning gör vi det enkelt och tryggt. Det innebär större flexibilitet för kunderna och möjlighet för oss att erbjuda ännu bättre service, även när våra fysiska butiker inte är öppna, fortsätter Maria Mårfält.

Engagemanget från självständiga apotek runt om i landet är unikt för Apoteksgruppen. I inledningsfasen kommer apoteket på Hötorget i Stockholm att hantera samtliga försändelser men tanken är att alla enskilda apotek ska kunna bli certifierade e-handlare och därmed sköta expediering och utlämning själva.

Fakta om Apoteksgruppens e-handel
- Lanseras den 1 juni 2015.
- Mobilanpassad tjänst som fungerar lika bra i mobilen som platta och dator.
- Fokus på enkelhet och personlig service.
- Innefattar receptbelagda läkemedel, kompletteras under året med receptfritt och egenvård.
- Varorna kan hämtas på valfritt Apoteksgruppen apotek, skickas hem eller hämtas på postens utlämningsställen.
- E-legitimation eller Bank-ID behövs för att handla.
- Läkemedlen hanteras efter samma kontroll som på ett fysiskt apotek och paketeras diskret

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov, under perioden 25-26 mars 2015. Sammanlagt har 1006 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige. För att ta del av hela undersökningen, vänligen kontakta Maria Mårfält, se kontaktuppgifter nedan.

Du når tjänsten genom att logga in på www.apoteksgruppen.se

Apoteksgruppen består av 166 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken drivs av lokala egenföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.