Apoteksgruppens engagemang ger flickor en hoppfull framtid

I augusti startade Apoteksgruppen sitt samarbete med Svenska FN-förbundet genom kampanjen ”Hej Snippan! – en kampanj för livet och underlivet”. Hittills har apotekskedjan samlat in över 600 000 kr till Svenska FN-förbundets projekt Flicka – ett projekt som syftar till att synliggöra och stärka kvinnors och flickors rättigheter runt om i världen med fokus på att motverka barnäktenskap och könsstympning.

– Vi ser samarbetet med Svenska FN-förbundet som mycket positivt. Det bygger en intern stolthet och våra kunder uppmärksammar och gillar initiativet men framförallt får vi genom samarbetet vara med och göra skillnad för kvinnors hälsa även utanför Sverige. Nu ser vi fram emot ett fortsatt givande samarbete som kommer att följas upp med nya aktiviteter under året, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.

– Samarbetet med Apoteksgruppen har bidragit till att FN-förbundet kan intensifiera arbetet i Etiopien så att fler flickor får en mer hoppfull framtid. Attityderna förändras gradvis och flickor som har utsatts för könsstympning och barnäktenskap i området får stöd och utbildning. FN-förbundet vill framföra ett varmt tack till Apoteksgruppen som har lyckats omfamna dessa viktiga ämnen på ett mycket innovativt och smart sätt, säger Linda Nordin, generalsekreterare i Svenska FN-förbundet.

Hej Snippan! – en kampanj för livet och underlivet

För att uppmärksamma kvinnors, inte alltid så självklara, rätt till hälsa startade Apoteksgruppen kampanjen Hej Snippan! den 3 augusti 2015.

Inför kampanjen genomförde YouGov, på uppdrag av Apoteksgruppen, en undersökning bland 1006 kvinnor i åldrarna 16-74 år. Undersökningen visade bland annat att var tredje kvinna i Sverige inte pratar med någon bekant om underlivsbesvär och få vågar fråga om det på apotek.

Kampanjen, som bestod av flera delar, lever vidare och hittills har över 20 000 personer genomgått snippskolan.se. Ett initiativ från Apoteksgruppen för att utbilda allmänheten och öka kunskapen om snippan. På apoteken såldes små rosa intimnecessärer för 20 kronor som oavkortat gick till projekt Flicka. Necessärerna sålde slut redan efter några veckor så i december, lagom till julhandeln, fanns en ny omgång necessärer i kedjans apotek. Kampanjen har även fått stor medial uppmärksamhet och i nominerats i tävlingar.

I dagsläget skänker Apoteksgruppen 10 kronor vid köp av två av kedjans egna intimprodukter. Kunderna kan också välja att skänka 5 kronor i kassan som går oavkortat till projektet.

Om Svenska FN-förbundets projekt Flicka

Pengarna som samlas in genom kampanjen Hej Snippan! går till att stoppa barnäktenskap och könsstympning i Afarregionen i Etiopien. Du kan läsa mer på www.fn.se/flicka

Apoteksgruppen består av 170 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken drivs av lokala egenföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.