Apoteksgruppens nya affärssystem ExAGT nu lanserat på alla apotek.

Apoteksgruppens egna expeditionssystem, ExAGT, finns nu på alla Apoteksgruppens apotek. Utrullningen av det nya systemet har pågått under en längre tid och i november lämnade det sista apoteket Apoteket AB’s övergångslösning ATS.

-       Lösningar för svensk apoteksverksamhet är krävande och ställer mycket stora krav. Detta för att säkerställa bibehållen patientsäkerhet och stabilitet, säger Ola Ebenhart, IT-chef på Apoteksgruppen.

ExAGT är i grunden baserat på Logicas affärssystem Pharma Logica. Pharma Logica är ett affärssystem med receptexpeditionsstöd som är kopplat till Apotekens Service AB:s alla tjänster. Lösningen baseras på beprövad basteknologi i form av Microsoft Dynamics NAV för det grundläggande affärsstödet, i kombination med en lösning för detaljhandel, LS Retail.

-       Införandet av systemet har varit ett mycket stort projekt som har ställt stora krav på hela organisationen och våra apotek har tidvis fått arbeta hårt för att komma igång med systemet. Att lära sig ett nytt system är en stor utmaning. Systemet utvecklas och förbättras löpande och nu har vi passerat de flesta barnsjukdomarna. Framför allt är det inom lagerområdet som systemet har utvecklats mycket och där det kommer att fortsätta att utvecklas.
Det känns mycket skönt att vi nu är klara med utrullningen! Vårt nya system ger oss stora möjligheter till nya affärsmöjligheter framåt!

Flera apotek har hjälpt till vid utrullningen genom att ta emot personal från andra apotek inom Apoteksgruppen som har fått testa och lära sig systemet. En av dem som tagit emot många ”praktikanter” är Öie Jesmin Fjellet, Apotekschef på apoteket Svanen i Gävle:

-       Det har varit väldigt värdefullt. Vi har alla fått gå utbildningar i det nya systemet men det betyder mycket att få komma ut till ett apotek och se hur det fungerar i verkligheten. Det har varit oerhört värdefullt för både oss och de som varit på besök hos oss. Man lär sig själv väldigt mycket när man ska demonstrera för andra.

Utrullningen av det nya systemet påbörjades i maj och är nu implementerat på samtliga av Apoteksgruppens 154 apotek. Systemet har uppdaterats och förbättrats under hela utrullningsprocessen.

-       Vi fick ExAGT redan i starten, fortsätter Öie. Vi märker en väldig skillnad på systemet nu jämfört med då. Det finns också mycket mer stöd att få nu. Både vad gäller manualer och systemstödjare som både gör apoteksbesök och svarar i telefon på frågor.

Ola Ebenhart, IT-chef Apoteksgruppen, telefon 076-836 46 46

Christian Jebsen, informationsansvarig Apoteksgruppen, telefon 08-562 022 06

Apoteksgruppen är din lokala hälsopartner för ökat välbefinnande. Från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken drivs av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.

• expedition- och kassasystem
  • it