Familj tar över Apoteket Kronan i Hemse den 22 juni

Nu öppnar Apoteket Kronan i Hemse  på Gotland i ny regi. Nya ägare är Lena, Helena, Tomi och Britt Idman, fyra medlemmar i en släkt med långa apotekartraditioner.

Tid: Kl. 12.00 Bandet klipps av Eva Jetsell, verksamhetschef för Hemse och Klinte vårdcentraler
Plats: Apoteket Kronan, Hagagatan 30, Hemse

Kunder bjuds på kaffe och tårta under hela dagen, och det blir tävling med fina priser. Under invigningsveckan kan apotekets kunder köpa ett urval produkter till kraftigt reducerade priser.

– Vi vill möta kunderna utifrån deras specifika behov och önskemål – ett personligare apotek med lokal förankring, säger Lena Idman, VD för Apoteket Kronan. Kunderna får möjlighet att komma med önskemål om produkter, service, öppethållande m.m. genom att fylla i ett frågeformulär.

Långa apotekartraditioner
Apoteket ägs av fyra medlemmar i familjen Idman, en släkt med långa apotekartraditioner. Apoteket tas över med befintlig personal, med stor lokal kännedom och mångårig erfarenhet och kompetens.

Lena Idman är leg. apotekare och har tidigare varit apotekschef på Apoteket Kronan i Hemse. Hon har också arbetat på Apoteket Liljan i Visby och senast som apotekschef på sjukhusapoteket på Visby lasarett. Lena Idman har varit i Uganda som första svensk utsänd av Farmcevter utan gränser, och hon har arbetat med läkemedelsförsörjning för hälsoministeriet i Mozambique. Sedan 2009 arbetar hon på hälso- och sjukvårdsförvaltningen inom Gotland kommun.

Tomi Idman har erfarenhet av personalutbildning, marknadsföring och säljkompetens efter mångårigt arbete som säljchef.  Han har även arbetat inom vården och som projektledare för olika ungdoms-, kultur- och miljöprojekt.

Britt Idman är leg. sjuksköterska och arbetar som chefsjuksköterska i Stockholm. Hon har tidigare arbetat som distriktssköterska och sjuksköterska på Gotland.

Helena Idman, som är yngst av ägarna, är född på Gotland och arbetar i dag med kundservice på ett företag i Stockholm. Hon har prövat på apoteksarbete under somrar och även jobbat inom vården.

Småföretagarkoncept
Apoteksgruppen, ett småföretagarkoncept med 150 apotek, hade under 2009 en marknadsandel på 13 procent och 950 anställda. Omsättningen var cirka 3,9 miljarder kronor. Det är den fjärde största apoteksaktören i dag.

Anna Lena Boucht, informationschef Apoteksgruppen, telefon 0703-47 23 05
Lena Idman, VD Apoteket Kronan i Hemse, telefon 073-765 84 57

Pressbilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/apoteksgruppen/image/list

• farmcevter utan gränser
  • apotekare
  • sjuksköterska

• Gotland

Apoteksgruppen är en rikstäckande kedja med 150 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken ska drivas av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.