Hos Apoteksgruppen är 41 % av småföretagarna kvinnor (två av dem är Trifa och Erica)

Enligt SCB:s senaste statistik utgjorde kvinnor bara 22 procent av företagarna i aktiebolag. Därför är vi på Apoteksgruppen extra stolta att en dag som denna kunna säga att vi arbetar i en organisation där hela 41 procent av apoteksägarna är kvinnor. Med andra ord nästan dubbelt så mycket som rikssnittet.

– Vi är förstås stolta över vår relativt höga andel kvinnliga företagare och är övertygade om att mångfald i alla dess former är bra för utvecklingen av vår verksamhet, säger Apoteksgruppens VD Tony Johansson.

Det är kvinnor i alla åldrar och med olika bakgrunder som och driver apotek inom kedjan.En sak har de gemensamt: Alla har de vågat satsa för att förverkliga sina idéer. Att det kan vara kämpigt att kombinera rollen som småbarnsförälder och småföretagare vittnar många om, men det finns också många fördelar.

– Det är korta beslutsvägar och man har stor möjlighet att påverka, säger apoteksägaren Trifa Ismail. Jag vill uppmuntra alla som har en dröm om att driva eget att våga, för du kommer att klara av det.

– Det är vansinnigt roligt att arbeta med alla processer i ett företag, från det allra minsta delmomentet till de stora affärsstrategierna, säger Erica Lindgren, som är delägare i sju apotek spridda över västra Götaland. Det viktigaste är att hitta människor att omge sig med som har kompetenser som kompletterar ens egna. Själv har jag fantastiska medarbetare och en mycket affärskompetent styrelse!

För ytterligare information, kontakta:

Maria Mårfält, kommunikationschef Apoteksgruppen, maria.marfalt@apoteksgruppen.se, 0702/33 48 08.

Trifa Ismail, apoteksägare på Apoteksgruppen i Årsta, Uppsala, trifa.ismail@apoteksgruppen.se, 0700/ 68 13 68.

Erica Lindgren, apoteksägare Apoteksgruppen i Fristad, Götene, Lidköping, Skara, Vårgårda & Ulricehamn erica.lindgren@apoteksgruppen.se, 0706/91 06 40

Apoteksgruppen är din lokala hälsopartner med apotek i hela Sverige. De 177 apoteken drivs av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.