Hämta Android-appar från webben

Nu kan Android-användare ladda ner appar från appland.se till sin smartphone eller surfplatta. Det svenska alternativet till Google Play kompletterar app-butiken i mobilen med en webb-butik där användaren kan söka och hitta appar. Det behövs dessutom inget kreditkort, de appar som kostar betalas enkelt via mobilräkningen.

Genom att surfa in på appland.se går det lätt att klicka runt och läsa mer om appar från olika kategorier och topplistor. Från sajten kan besökare också installera Appland i mobilen och sedan överföra utvalda appar till den. Butiken innehåller både gratis- och betalappar. Samtliga är kvalitetskontrollerade så att den som vill ladda ner en app kan vara säker på att innehållet motsvarar beskrivningen och inte innehåller något som kan skada mobilen.

Den som vill få app-tips från sina vänner kan dessutom koppla sitt Facebook-konto till Appland, och via knappen “Appar nära...” nå appar med geografisk koppling till den plats han eller hon befinner dig på.

- Vi vill fortsätta att göra Appland till en ännu bättre och smidigare tjänst, säger Applands VD Jonatan Redvik.

Appland lanserades i sin första version i december 2011, Företaget är grundat av Jonatan Redvik som nyligen utsågs till Sveriges 5:e hetaste digitala entreprenör 2012 av tidningen Internetworld.

• Telecommunication, mobile telephony

• web
  • push
  • webb