Svenska Startup-bolaget Appland Levererar App Store till Telekomoperatören STC för Android, iPhone/iPad och BlackBerry

Appland AB (www.applandinc.com), företaget som levererar kundanpassade app store-lösningar för Android, iPhone/iPad och BlackBerry, gör entré i mellanöstern genom ett partnerskap med telekomoperatören Saudi Telecom Company (STC) i samarbete med Intigral, STCs dotterbolag för mobila tjänster.

Som första land inom STC gruppen, lanserar STC Saudi Arabia tjänsten STC App Shop (www.stcappshop.com), en premium app store för mobila applikationer, där betalning sker via mobilräkning. Appland och Intigral bildar samtidigt ett strategiskt partnerskap för att leverera en dynamisk användarupplevelse med tips om bra appar, erbjudanden och möjligheter att använda virtuella pengar, såväl som för att säkra ett nära samarbete med ekosystemet av arabiska och globala apputvecklare, publicister och relevanta aktörer i reklam- och kommunikationsbranchen.

Applands tekniska platform innehåller unika funktioner som one-click betalning, mina Facebook-vänners appar, geo-position på appar, kvalitetssäkring och ett integrerat kampanj- och marknadsföringssystem för appar.

“Vi är glada över att göra entré i mellanöstern tillsammans med Saudi Telecom, regionens största operatör. Detta är en milstolpe för Appland och vi ser fram emot en snabb expansion i samarbete med STC och Intigral till andra länder i MENA regionen”, kommenterar Jonatan Redvik, VD och grundare av Appland. “STCs beslut om att samarbeta med Appland bevisar vår unika förmåga att göra det möjligt för ledande operatörer att snabbt lansera en egen app store till en låg kostnad och med en överlägsen användarupplevelse”, fortsätter Jonatan.

“Saudiarabien har den snabbast växande gruppen av apputvecklare i regionen och Intigral hjälper till att utnyttja denna tillväxt för att öka användandet av arabiska appar i mellanöstern” säger Dr. Ismaeel Makdisi, Intigral’s tillförordnade VD. “Intigral kommer fortsätta att arbeta med partners som Appland för att fullborda vårt mål att bli den ledande leverantören av digitalt arabiskt innehåll i regionen.”

Om Appland:
Appland levererar kundanpassade app store-lösningar för Android, iPhone/iPad och BlackBerry. Bolaget grundades 2011 och har kontor i Göteborg (HQ) och Dubai. Den global kundbasen inkluderar Telia, 3 och STC.

För mer information om Appland, besök www.applandinc.com

Om STC:
STC Group är den största telekomkoncernen i MENA regionen, baserat på börsvärde, total intäkt och antal anställda, och var nyligen rankad bland top 20 mobilnäten i världen. Gruppen äger och driver den största och mest avancerade tjänsten för mobil infrastruktur och bredband i mellanöstern och har gjort betydande investeringar med global täckning på flera kontinenter i Turkiet, Bahrain, Kuwait, Libanon, Jordanien, Indien, Malaysia, Indonesien and Sydafrika.

För mer information om STC, besök www.stc.com.sa

Om Intigral:
Intigral grundades 2009 och rapporterade nyligen en årlig intäktsökning på 40%. Intigral har ett antal ledande regionala telekomoperatörer som kunder, vilket ger bolaget access till en total kundbas på 34 miljoner användare.

För mer information om Intigral, besök www.intigral.net

• Data, Telecom, IT

• blackberry
  • ios