40% av arbetstiden i byggbranschen inte värdeskapande

40% av arbetstiden i byggbranschen inte värdeskapande

På större byggarbetsplatser går ovanligt mycket arbetstid åt till slöserier som inte är värdeskapande för kunden. Det ger låg produktivitet och höga kostnader för alla inblandade. Veidekke och universitetet i Agder, Norge hoppas på att se förbättringar genom att stärka kunskapen och användningen av effektiviserande teknologier och bjuder därför in till den första globala Lean-konferensen i Norge i slutet av juni.

- Vi tog initiativet att arrangera konferensen först och främst för att det är roligt och nyttigt för oss själva och många av våra samarbetspartners. Dessutom är det ett bra sätt att utmärka oss i branschen både nationellt och internationellt, säger Trond Bølviken, chef för strategi och förbättring på Veidekke. Vi ser att det är en hel del tid som går åt till väntan i vår bransch. Det är helt fel att tro att vi kan komma ner till noll procent väntetid men vi måste bli bättre på att se förlorad tid i förhållande till primär produktionstid.

Lean skapar kontroll

Arcona är ett dotterbolag till Veidekke i Sverige och har arbetat med Lean construction i över 20 år. Arcona kommer att finnas på plats under konferensen som talare. Lean är både ett förhållningssätt hos medarbetarna och en industriell metod där de tar bort allt som inte tillför värde för kunden.

- Vi lägger mycket fokus i de tidiga skedena för att tillsammans med kunden identifiera vad som är rätt kvalitet. Hela projektgruppen är sedan involverad i att projektera och planera för att få ett jämnt produktionsflöde med så få störningsmoment som möjligt. Det kräver att man samverkar och tänker över skrågränserna, säger Per Linder, marknads- och affärsutvecklingschef på Arcona i Sverige.

För att få en effektiv framdrift av bygget krävs även förbrukningsstyrd materialförsörjning. Arcona arbetar med logistikdepåer som hanterar material och avfall ända in på arbetsstället. Byggarbetarna kan då fokusera på ett effektivt montage som blir klart i tid och utan fel. Det ger en kontrollerad process där tid och kostnader för att hantera fel och störningar minskar avsevärt.
Med en ökad effektivitet kan även mer tid läggas på att förbättra teamets arbetssätt och prestation.

Bred internationell medverkan

Utöver representanter från näringslivet deltar en stor skara professorer och forskare i konferensen på Soria Moria Hotell i Oslo. De kommer från ett antal universitet med amerikanska Berkley i spetsen samt universitet i Sverige, England, Brasilien, Chile, Peru, Australien, Israel, Libanon, Spanien, Tyskland, Nederländerna, Finland, Danmark och Norge. Dessutom rapporteras det att deltagare från universitet i Japan, Kina, Vietnam, Taiwan, Thailand, Singapore, Indien och Afrika kommer att finnas med på konferensen.

* * *

Per Linder, Marknads- och affärsutvecklingschef Arcona, tel +46 70 370 63 25, per.linder@arcona.se

Elin Hammarberg, Kundansvarig Feel Communication tel +46 73 656 26 99, elin@feelcommunication.se

Kort om Lean Construction:

• Se värdeskapande ur kundens perspektiv

• Förstå och förbättra helheten i byggbranschens projektbaserade produktion

• Minska icke värdeskapande tid och annat slöseri genom att ta bort hinder

• Säkerställa flyt i produktionen

• Involvera alla i planering och förbättring

• Skapa sammanhang mellan den långsiktiga strategiska och kortsiktiga operativa planeringen

The International Group for Lean Construction (IGLC):
Nätverk av fackperonser och forskare inom arkitektur, ingenjör och konstruktion grundat 1993. Huvudaktiviteten är årliga konferenser över hela världen.

23 – 27 juni 2014 arrangeras Norges första globala Lean Construction konferens i Oslo (IGLC 2014). Läs mer och registrera dig på www.iglc.net

* * *

All information om konferensen finns på websidan www.iglc2014.com som uppdateras löpande.

Konferensen arrangeras av Veidekke och Universitetet i Agder, i samarbete med NTNU, Statsbygg, Bygg21, EBA, Kruse-Smith, Fellesforbundet, NITO, Ulstein och Nymo.