Arconabolag vinnare i SÖS-tävling

Arconabolag vinnare i SÖS-tävling

Det blev bidraget "Emergens" som vann tävlingen för en tillbyggnad vid Södersjukhuset. Det vinnande förslaget är framtaget av ett team lett av Arconas dotterbolag BSK Arkitekter AB.

"Det är väldigt roligt att vårt arkitektbolag BSK vinner den här prestigefulla tävlingen. Det är ett kvitto på att vår kompetenssatsning på uppdrag åt vårdsektorn ger resultat", säger Jimmy Bengtsson, VD och Koncernchef i Arcona.

Förutom BSK Arkitekter AB ingår Eliassen og Lambertz-Nilssen Arkitekter AS, Nivå Landskapsarkitekter, ELU, EnergoRetea AB, Briab och WSP Sverige AB i det multidisciplinära teamet.

Juryns bedömning är bland annat att: "Emergens" är ett starkt förslag som löst tävlingsuppgiften på ett trovärdigt sätt. Förslaget är det som bäst kommer att fungera som ett stöd för vården och dess utveckling. Förslaget inger förtroende för den fortsatta processen då de tävlande har visat att de klarar hela skalan från byggnadens övergripande struktur och gestalt till de enskilda patientrummen.

"BSK Arkitekter har tillfört enastående god vård- och arbetsmiljö till verkligt krävande sjukvårdsfunktioner", säger Anne Guri Grimsby som leder Eliassen og Lambertz-Nilssen Arkitekter As.

Det var efter en prekvalificering i april förra året som fem team bjöds in att delta i en projekttävling om en tillbyggnad vid Södersjukhuset i Stockholm. Verksamhet som ska inrymmas är operation, akutmottagning, BB/förlossning och sterilcentral. Uppdragets omfattning innebär att SÖS står inför sin största förändring sedan invigningen i april 1944. Arrangör för tävlingen är Stockholms läns landsting genom Locum AB.

Arcona är ett företag baserat i Stockholm och Göteborg, som i nära samverkan med kunder och leverantörer genomför uppdrag inom byggande och fastighetsutveckling.
Byggverksamheten Arcona Lean Construction arbetar alltid i en form av partnering, via den så kallade Leanfilosofin. Genom Arcona Concept och Arcona Living erbjuder Arcona konsulttjänster i fastighetsutveckling inom både kommersiella lokaler och bostäder, samt genomför projekt i egen regi. Arcona Tenant Support erbjuder en portfölj av tjänster och produkter för den kommersiella hyresgästen som utvecklar sina arbetsplatser.
Även BSK Arkitekter ingår i Arconakoncernen.
Arconakoncernen omsatte 2009 ca 560 MSEK.